Cumpara ANVELOPE VARA cu Pret Mic de pe Vadrexim.ro !

Raportul de cauzalitate dintre fapta ilicita si prejudiciu

Existenta pagubei il poate obliga pe debitor (transportator) sa o repare numai daca este provocata efectiv de fapta sa ilicita. Raspunderea civila in genere, ca si cea contractuala, ia nastere sub conditia sa se constate o conexiune cauzala intre prejudiciul suferit de creditor si comportamentul pagubitor al debitorului. Cerinta mentionata este expres enuntata de art. 998 Cod civil, prin referire la fapta care „cauzeaza” altuia o paguba, cat si de art. 999 Cod civil, care are in vedere prejudiciul „cauzat” prin neglijenta sau imprudenta. 

Raportul daunator poate sa izvorasca nu numai dintr-o cauza unica izolabila ca atare si deci perfect identificabila, ci destul de frecvent dintr-un complex de antecedente, care contribuie, desi in masura diferita, la vatamarea intereselor creditorului. In asemenea situatii trebuie sa se procedeze la o selectie a factorilor determinativi ai prejudiciului. Se pune indeosebi problema daca poate fi disjunsa cauza nemijlocita de conditiile in care s-a desfasurat actiunea pagubitoare. Raspunsurile inregistrate in literatura de specialitate nu sunt concordante, formand obiect de controversa.

Dintre sistemele preconizate, pare sa castige adeziune cel care admite ideea idivizibilitatii cauzei generatoare a prejudiciului cu conditiile conexe.

Spre a exemplifica, se poate aprecia ca lipsa de vizibilitate ocazionata de ploaie sau de ceata, ca si imprejurarea ca pe sosea trecea o turma de oi sunt conditii exterioare care, conjugate cu o manevra gresita (fenomen cauzal nemijlocit) contribuie la producerea accidentului, deci a prejudiciului. Tot astfel, jurisprudenta a retinut, printre conditiile exterioare cu rol cauzal in evenimentele rutiere pagubitoare, starea de ebrietate a soferului ori conducerea mijlocului de transport de o persoana fara permis.

Prejudiciul

Denumit de asemenea paguba sau dauna, prejudiciul consta, in cadrul raspunderii contractuale, in rezultatul negativ suferit de creditor ca urmare a faptei ilicite savarsite de catre debitor (caraus) prin neexecutarea obligatiei asumate sau prin intarziere la aducerea ei la indeplinire. Prejudiciul poate fi material sau moral.

Paguba materiala consta in lezarea unui drept sau unui interes patrimonial al creditorului obligatiei contractuale, precum in transporturi accidentarea unui calator sau distrugerea incarcaturii ori avarierea unor bunuri in timpul deplasarii. In toate cazurile, prejudiciul material poate fi evaluat in bani, aceasta fiind caracteristica sa definitorie. El include atat paguba efectiva (damnum emergens), cat si castigul nerealizat (lucrum cessans). In sensul aratat, art. 1084 Cod civil prevede urmatoarele: “daunele-interese ce sunt debite creditorului cuprind in genere pierderea ce a suferit si prejudiciul de care a fost lipsit”.

Prejudiciul moral consta in vatamarea unui interes personal, nepatrimonial, fiind susceptibil de pretuire baneasca. Asemenea pagube se ivesc indeosebi in transportul de calatori, daca persoana si-a pierdut viata sau integritatea corporala, dar nu sunt excluse nici in cazul deplasarii de lucruri (de exemplu distrugerea unui obiect, amintire de familie, cu insemnata valoare afectiva pentru destinatar).

Mediasul Radiofonic 1950-2013

Radioul a fost multi ani pentru mine un prieten pe care-l ascultam zilnic. Inainte de revolutie aveam un radio vechi nemtesc, made in RDG, care functiona perfect pentru vremurile acelea. Eram in clasele primare la scoala si pana veneau parintii acasa de la serviciu eram singur acasa cateva ore bune in care singura activitate ce-o aveam inafara de lectii sau ceva joculete era sa ascult radioul si sa inregistrez muzica pe cateva casete. In comunism nu aveam emisiuni la televizor numai doua ore pe zi seara si in weekend mai erau cateva ore peste zi si cam atat, singura metoda de divertisment samanea radioul. Radioul romanesc era pentru mine de-a dreptul plictisitor, era prea plictisitor si plin de cantece patriotice sau discutii despre partid si comunism care pentru un copil de generala era plictiseala intruchipata. De fiecare data cautam posturi straine care emiteau mai multa muzica, singura care ma atragea si asteptam cu emotie cate-o melodie pe care doream sa o inregistrez. In timp am observat si am invatat posturile de radio care aveau in program mai multa muzica si le urmaream dupa frecventa la inceput apoi dupa emisiunile radiofonice care se repetau. Eram fericit de fiecare data cand reuseam sa inregistrez o melodie care-mi placea si era completa, eram pe faza de fiecare data cu caseta pregatita si gata sa apas pe butonul de inregistrare. Era o adevarata catastrofa cand destul de des in timpul melodiei un crainic inetrvenea si spunea ceva, chiar il detestam sau mai rau nu lasa melodia completa. Totusi cu determinare stateam si asteptam momentul potrivit pana cand ruseam sa am melodia intreaga. In timp mi-am facut o mica arhiva cu casete, cu muzica inregistrata de mine, bineinteles intr-un mod mai putin profesional dar eram mandru cu ea si stiam fiecare melodie cat dureaza si ordinea melodiilor pe caseta. Ce nu stiam erau numele artistilor sau formatiilor, cat si numele hiturilor, pe care le-am aflat mult mai tarziu si am facut asocierile dupa revolutie cand am avut acces mai mare la muzica occidentala. 

Mediasul radiofonic 1950-2013
Mi-am adus aminte de prietenul meu radioul strain din copilarie, de lansarea cartii “Mediasul Radiofonic 1950-2013”. Volumul coordonat de Mircea Hodarnau a aparut in colectia BIBLIOTECA MVSEI MEDIENSIS a Muzeului Municipal Medias si a fost editat impreuna cu Directia Municipala pentru Cultura, Sport, Turism si Tineret Medias, Asociatia Culturala “Mediasul Nostru” si Ippon Med. 

Mircea Hodarnau, coordonatorul volumului face radiojurnalism de 20 de ani la Medias, fiind absolvent al BBC Radio School in anul 1997 si a unui master in Managementul Relatiilor Publice. 

Prefata cartii care prezinta 63 de ani de radiojurnalism in orasul de pe Tarnava Mare a fost realizata de conf.univ.dr. Radut Bilbiie, vicepresedinte al ARIP. Asociatia Romana de Istorie a Presei (ARIP ) a fost fondata in 2007 cu scopul de a sprijini cercetarea in domeniul istoriei presei atat pe plan national cat si international. Conferentiar universitar, doctor in stiinte filologice Radut Bilbiie are o experienta de peste 20 de ani in domeniul relatiilor publice si jurnalismului si este membru in consiliul de onoare al Asociatiei Romane a Profesionistilor in Relatii Publice (ARRP). 

Subiectul cartii cuprinde peste o jumatate de secol de radio in Medias, mai multe generatii de ascultatori, si cu siguranta nu a fost un proiect usor de realizat de catre autor. Recomand volumul “Mediasul radiofonic 1950-2013”, tuturor iubitorilor de emisiuni radiofonice. 


Gradele de vinovatie

Departe de a fi o notiune unitara, vinovatia cunoaste trepte diversificate, in functie de gravitatea faptei comise de catre debitor (caraus).

Codul civil deosebeste pe de o parte delictele (art. 998), iar pe de alta parte cvasi-delictele (art. 999), fara sa enunte criteriile care asigura demarcatia dintre unele si altele. Potrivit literaturii de specialitate, categoria delictelor civile cuprinde faptele dolosive, iar in sfera cvasi-delictelor se circumscriu imprudenta si neglijenta. Diferenta dintre cele doua forme de baza ale vinovatiei decurge din existenta intentiei (definita prin dol) sau inexistenta acesteia (in caz de culpa savarsita prin neglijenta sau imprudenta).

Dolul la randul sau se poate materializa in intentia directa sau indirecta. In prima dintre aceste forme, vinovatia presupune ca debitorul a prevazut consecinta faptei sale ilicite si totusi a urmarit producerea lor. Este o situatie de neconceput in activitatea carausului profesionist. O putem deci elimina de plano in discutie.

În schimb, dolul sub forma intenţiei indirecte este întâlnită în practică. De astă dată debitorul prevede consecinţele faptei sale ilicite şi, cu toate că nu le urmăreşte, acceptă posibilitatea producerii rezultatului nociv.

In lipsa de intentie, vinovatia prezinta forma de culpa. Aceasta constituie, mai intai, o imprudenta, de cate ori debitorul prevede consecintele faptei sale ilicite, dar nu le accepta, socotind fara indreptatire ca ele nu se vor materializa.

A doua forma a culpei consta in neglijenta, analizabila ca atitudine a debitorului care nu prevede consecintele faptei sale ilicite, desi trebuia sa-si dea osteneala de a le prevedea.

Instalatii si accesorii ale drumului

Este indispensabil ca, la marginea drumului sau in imediata lui apropiere, sa se amenajeze instalatii ca: posturi de alimentare cu carburanti, garaje, restaurante (si in special puncte de odihna pentru vehiculele grele). Aceste instalatii, care depind, in general, de initiativa particulara, trebuie concepute tinand seama de preocuparile aratate mai inainte.

In special, instalarea statiilor de distribuire a carburantilor a fost reglementata printr-o circulara din 6 mai 1954, al carei obiectiv este evitarea stationarii pe partea carosabila si chiar, in masura posibilitatilor, ocuparea zonei publice. Pentru instalatiile de pe terenuri particulare (statii - service), conditiile de acces sunt definite strict pe drumurile importante se prevad benzi de accelerare-decelerare. In orice caz, aceste instalatii sunt interzise in apropierea intersectiilor si acolo unde vizibilitatea este rea (circulara din 24 mai 1949).

De altfel nu este intotdeauna de dorit dezvoltarea instalatiilor speciale rutiere, a caror proliferare excesiva ar conduce la izolarea drumului de mediul inconjurator; in Franta, unde orasele numeroase ofera calatorului ospitalitatea lor gastronomica, a peisajelor si monumentelor lor, si a unei destinderi de cateva ore, pare preferabila stabilirea unei simbioze avantajoase pentru toti intre drum si regiune. Amenajarea bifurcatiiilor semnalizarea, publicitatea (in limitele permise) trebuie sa tina seama de aceasta preocupare.

Pe autostrazile de legatura se prevad in principiu:
- zone de stationare, situate in exteriorul platformei, la fiecare 10 km.
- zone de deservire normale, care asigura alimentarea vehiculelor, la fiecare 30 km.
- zone de deservire principale, care comporta in plus locuri de repaus (restaurante, eventual moteluri), aproximativ la fiecare 100 km.

Aceste instalatii, impreuna cu caile de accelerare si decelerare, ocupa suprafetele importante, amplasamentul lor trebuie sa fie judicios ales in vederea unei constructii si exploatari economice.

Mai citam, printre instalatiile accesorii ale drumului:
- adaposturile pentru calatorii serviciilor de transport in comun, trebuie sa se urmareasca sa nu se adopte pentru acestea o pozitie stanjenitoare in intersectii. In localitatile de oarecare importanta, amenajarile se amplifica pana la a ajunge sa constituie o adevărata autogara.
- posturile telefonice destinate automobilistilor in pana (fie pe autostrazi, unde depanarea imediata este indispensabila - la fiecare 2 sau 3 km - fie in regiunile slab populate).
- posturile de ajutor, semnalizate pe drum de catre asociatiile de turism si organizate in cladiri invecinate (restaurante, case forestiere etc.).

Complet acoperit cu tigla metalica Metigla

In copilarie crestem cu povesti, care mai de care mai frumoase, in care casutele iau diferite forme si lasa loc imaginatiei sa zburde in voie. Forma casutelor din povesti ne raman intiparite in minte mult timp si de cele mai multe ori ne bombardam parintii cu intrebari de ce nu avem si noi o casa asemanatoare cu una din poveste si trebuie sa stam la bloc. Dupa ce invatam sa citim ajungem sa lecturam romane de aventura si calatorii, care ne duc prin diferite civilizatii si culturi de pe glob, unde intalnim diferite structuri arhitectonice care ne v-or influenta si ele in viitor. Pasesti in viata adulta si faci ce faci ca visul unei case din povesti sa-l transpui in realitate, cauti sa te inspiri din filme, carti si imagini. Incepe totul de la o idee pe care o pui pe hartie si incet capata contur o casa care sa satisfaca cat mai mult dorintele si imaginile adunate pana atunci.

O casa ca-n povesti
Achizitionezi o parcela intr-un loc frumos la munte, inconjurat de natura salbatica, aer curat, multa verdeata si apa cristalina de izvor, apoi incerci sa integrezi casuta in spatiul gasit ca sa fie totul perfect. Ai facut proiectul de care esti foarte mandru, ai terenul, mai ai nevoie de materiale si o echipa de specialisti in constructii ca sa demarezi proiectul. La realizarea proiectului o mare atentie am acordat acoperisului, in primul rand pentru utilitate, fiind o zona de munte trebuia un pic cu cadere mai accentuata si apoi trebuia sa se integreze si din punct de vedere estetic. Din cauza marimii acoperisului, dar mai ales pentru durabilitate am ales sistemul de acoperis Metigla de la Coilprofil, fiind singurul sistem care a putut indeplini toate exigentele ce le aveam in privinta acoperisului atat din punct de vedere al utilitatii dar si a esteticii.

Acoperis casa
Tigla metalica Metigla este rezistenta, usoara, disponibila intr-o gama larga de culori, se monteaza usor, este garantata 10 ani si are o durata medie de viata de 50 de ani. In plus are decupaj dupa contur ceea ce ii confera un aspect placut si face imbinarile intre placi sa fie aproape invizibile. Rezistenta si durabilitatea sunt cartile de vizita ale tiglei Metigla, care se obtine prin profilarea tablei cu grosime intre 0.47 si 0.63 mm din otel zincat la cald, cu un continut de zinc de cel putin 275g/mp, prin urmare tabla are o foarte mare rezistenta la coroziune. 

Desen casa
Coilprofil pune la dispozitia clientilor o gama variata de tigla metalica care din punct de vedere tehnic, are caracteristici necesare unei imbinari perfecte si usoare. Rulourile de tabla plana sunt profilate pe un utilaj ultramodern, transformate in tigla metalica si taiate la dimensiuni standard sau speciale, cu lungimi de pana la maxim 8m. Tigla Metigla este disponibila in 20 de culori, 13 lucuioase si 7 mate, astfel simulatorul de culori iti da posibilitatea sa poti armoniza culoarea tamplariei si a peretilor cu nuanta acoperisului. Am reusit sa aleg o culoare verde mat care sa se potriveasca perfect atat cu constructia in sine dar mai ales cu natura inconjuratoare si cu padurea de conifere din apropiere.

Acoperis Metigla
Un acoperis destul de mare si complex cum l-am imaginat in proiect are nevoie de piese de finisaj necesare pentru asigurarea conditiilor estetice si functionale ale acoperisului. Piesele de finisaj Coilprofil sunt usor de instalat si intretinut, in plus se armonizeaza excelent cu tigla metalica Metigla, rezultand un ansamblu rezistent si armonios. Durabilitatea, adaptabilitatea si usurinta de instalare a pieselor de finisaj iti permit sa realizezi un sistem complet si flexibil. Estetica si perfectiunea unui acoperis este data si de accesoriile utilizate, iar in cazul nostru Coilprofil ofera diferite tipuri de suruburi autofiletante pentru structuri din lemn sau otel, profile translucide in acelasi profil ca si cel al tablei, profile de etansare, banda de etansare, vopsea de retusare, diferite tipuri de izolatie si folie anticondens etc. In plus toate produsele comercializate de Coilprofil sunt acoperite de o garantie 10 ani.
Structura materialului
Estetic acoperisul trebuie sa fie perfect si nu as putea pune un sistem de burlane care sa nu se integreze cu acoperisul si sa nu fie de calitate buna. Mai am vie in minte imaginea tiganilor care confectionau jgheaburi si burlane la case si dupa ceva vreme toate rugineau sau se gaureau de la vreme, chiar nu as fi putut lasa treaba asta pe mana lor. Prin urmare am optat pentru un sistem Metidro de jgheaburi si burlane produs tot de Coilprofil. Am ales acest sistem pentru ca piesele Metidro sunt realizate la dimensiuni foarte precise pentru a se imbina perfect, fiind cat se poate de etans. Cu o garantie de minim 15 ani de la producator, Metidro este un sistem suplu, elegant, care completeaza frumos acoperisul casei, pentru un intreg armonios iar instalarea este simpla si se poate realiza urmarind pasii prezentati in ghidul de montaj. Chiar daca ai un acoperis mare si complicat, indiferent de cum ti-ai conceput casa, Metidro are o solutie care sa ti se potriveasca. Am fost placut surprins sa gasesc acelasi cod de culoare pentru sistemul Metidro ca si acoperisul, iar cu ajutorul caluculatorului pentru sistemul de drenaj mi-am putut face o imagine si calcula exact necesarul de piese.

Sistem burlane si jgheaburi Metidro
Satisfacut de pretul si calitatea oferita de Coilprofil pentru acoperis tigla metalica, am cautat un distribuitor tigla metalica Metigla in apropierea parcelei pe care urma sa demarez constructia. Apoi ca sa ma asigur ca am facut masuratorile corecte si am ales accesoriile potrivite am apelat la consiliere tehnica din partea echipei Coilprofil. Ca totul sa fie perfect cu ocazia aniversarii a 10 ani de Metigla, toti clientii vor primi o reducere substantiala de 20%. 

Concurs aniversar 10 ani Metigla
In plus cu ocazia aniversarii a 10 ani de activitate in perioada 20 Septembrie 2013 - 20 Noiembrie 2013 se va desfasura un concurs cu tombola la care vor putea participa clientii care au achizitonat cel putin 150mp de tigla metalica Metigla. Astfel la fiecare comanda facturata care contine cel putin 150mp de tigla metalica, veti primi un CUPON de inscriere la concurs. Cuponul are 2 parti (albastra si rosie). Partea albastra trebuie completata si trimisa la sediul din Ceptura, Prahova, cod 107126. Partea rosie trebuie pastrata de client in vederea validarii cuponului castigator. Extragerea va avea loc la data de 2 decembrie 2013.

Daca pana acum am fost acoperit de vecinul de deasupra, in viitorul apropiat o sa fiu acoperit de acoperisul Metigla de culoare verde mat cu o durata de viata de 50 de ani.


Stationarea

Este recomandabil sa se separe vehiculele stationate care, daca ar fi mentinute pe partea carosabila, ar produce o reducere apreciabila a capacitatii, constituind totodata si un pericol.

In cale curenta, amenajarea acostamentelor, care a fost analizata mai inainte, constituie solutia normala a problemei, adoptarea, benzii de stationare accidentala trebuie sa ramana exceptionala, creandu-se zone speciale de stationare. In marile orase, stationarea vehiculelor constituie cauza principala a reducerii capacitatii arterelor.

S-au facut studii numeroase pentru calculul numarului de amplasamente necesare in orase, numar care este, evident, in functie de numarul de locuitori si de procentul de motorizare in cartierele periferice si rezidentiale. In cartierele comerciale, ar fi necesar aproximativ un loc pentru 50 m2 de birouri si pentru 100 m2 de ateliere. In general, suntem foarte departe de a oferi aceste posibilitati, chiar daca se admite o distanta de 5 minute de mers pe jos intre locul de stationare si cel de destinatie.

Suprafata locurilor de parcare se evalueaza admitand 25 m2 pentru un vehicul. Studiul amanuntit al stationarii urbane depaseste cadrul acestei lucrari. Ne vom margini sa indicam, in mod general, principalele solutii:
- crearea unor drumuri largi (stationarea laterala, in cazurile in care este compatibila cu latimea drumului, este cea care permite amplasarea celui mai mare numar de vehicule pe o anumita suprafata). Reamintim ca supralargirea este necesara pentru a permite stationarea fara a stanjeni circulatia este de la 2 la 2,50 m.
- devierea circulatiei de tranzit in afara centrului oraselor.
- imbunatatirea transporturilor in comun care necesita mult mai putin spatiu pentru un calator transportat decat transportul individual, limitarea corelativa a acestora din urma in centrul oraselor.
- crearea de locuri de parcare pentru autovehicule in amplasamentele libere, amenajarea locurilor de parcare subterane (care ar putea sa prezinte, in anumite cazuri, interes pentru protectia civila).
- obligarea particularilor de a construi garaje in imobile.
- perceperea de taxe de stationare; contoarele de parcaje sunt folosite curent in S.U.A. Ele au fost introduse la Basel si Stockholm unde se pare ca au sporit in mod substantial posibilitatile de folosire a amplasamentelor.
- limitarea duratei de stationare permisa.

Latimea drumului in aliniament

Latimea platformei drumului rezulta din insumarea latimilor partii carosabile si a celor doua acostamente. Latimea partilor carosabi1e sau a caii se determina in functie de caracteristicile traficului. Fasia din partea carosabila, destinata circulatiei unui singur sir de vehicule care se deplaseaza in acelasi sens, se numeste banda de circulatie.

Latimea benzii de circulatie se stabileste tinand seama de latimile vehiculelor si de spatiile de siguranta necesare asigurarii circulatiei cu o anumita viteza. Numarul benzilor de circulatie este determinat de compozitia si intensitatea traficului si de viteza de proiectare.

Cele mai inguste drumuri sunt cele cu o singura banda de circulatie a carei latime este cuprinsa intre 2,75 si 4,00 m. Acesta este cazul drumurilor de interes local, cu circulatie redusa (drumuri de exploatare). Pe aceste drumuri, incrucisarile si eventual depasirile se fac trecand pe acostamente sau platforme de incrucisare, amenajate la distanta de 150-300 m in functie de conditiile de vizibilitate.

Pe drumurile cu circulatie foarte intensa, este necesar sa se introduca benzi duble sau multiple pentru fiecare sens de circulatie Astfel, se pot executa drumuri cu 3, 4, 6 sau mai multe benzi (cazul arterelor de mare circulatie din zonele urbane).

Soselele cu trei benzi de circulatie sunt de obicei evitate, intrucat pe banda de mijloc destinata depasirilor de vehicule in ambele sensuri se pot produce accidente. Din acest motiv, se prefera drumurile cu un numar par de benzi.

Benzile multiple pot fi alaturate, constituind o singura cale sau pot fi despartite intre ele cu o zona verde mediana.

Ciclul de functionare al motorului cu carburator in doi timpi

La motoarele in doi timpi, ciclul motor se efectueaza in timpul a doua curse ale pistonului, adica la o singura rotatie a arborelui cotit si se desfasoara in aceeasi ordine ca si la motorul in patru timpi.

La motoarele in doi timpi, cursa utila are loc la fiecare rotatie a arborelui cotit. Din aceasta cauza, functionarea motorului este mai uniforma, datorita succesiunii mai dese a curselor utile, iar puterea motorului creste - practic - de doua ori fata de un motor in patru timpi cu aceleasi dimensiuni principale si aceeasi turatie. Dezavantajul principal al motoarelor in doi timpi cu carburator consta in consumul mare de combustibil din cauza baleiajului cilindrului cu amestec proaspat, cand o parte din acesta iese prin fereastra de evacuare odata cu gazele arse. Aceasta pierdere este provocata de necesitatea imbunatatirii spalarii cilindrului de gazele arse si este o pierdere inevitabila a motoarelor in doi timpi. La baleiaj se pierde pana la 30% din incarcatura de amestec proaspat, ramasa dupa baleiaj in cilindru. De aceea, motoarele in doi timpi sunt mai putin economice decat motoarele in patru timpi, motiv pentru care ele sunt folosite rar la automobile. Ele au raspandire mai mare la motociclete, autoturisme de capacitate mica, fierastraie mecanice, pompe, etc. La motoarele Diesel in doi timpi, functionarea este aproape identica cu cea a motoarelor cu carburator in doi timpi, cu deosebirea ca la primul in carter si apoi in cilindru este admis aer proaspat, care este folosit si pentru baleiaj, iar la sfarsitul cursei de compresie se injecteaza in cilindru o anumita cantitate de combustibil, cu ajutorul instalatiei de injectie. Rezulta ca motoarele Diesel in doi timpi functioneaza mai economic decat cele cu carburator in doi timpi deoarece pentru baleiaj este folosit aerul comprimat in prealabil in carter, si nu amestec aer plus combustibil.

Alchimia Toamnei un spectacol de muzica si poezie

"Cri, cri, cri toamna gri nu credeam c-o sa mai vii ..." imi suna in totdeauna in minte in fiecare toamna cand se raceste vremea si parca te imbraci prea subtire seara. Dar toamna are si un lucru bun, incepe sezonul pentru vinul fiert, ce poate sa fie mai delicios ca un vin fiert intr-o cana aburinda si ascultand muzica folk in fata unui semineu, cu privirea hipnotizata de jocul flacarilor. Muzica folk este si ramane hrana pentru sufletul oricui, numai fredonand cateva versuri optimismul si buna dispozitie revine. Cu atat mai mult toamna este anotimpul potrivit pentru suflet si simtire, iar in intampinarea celor care tanjesc dupa muzica folk, Marius Matache ne invita sa luam parte la Alchimia Toamnei, creat special pentru publicul iubitor de muzica buna. 

Muzica buna se asculta cu ochii inchisi, intotdeauna se asculta cu sufletul. Prin simplitatea ei, prin alaturarea om/chitara reuseste sa ajunga in adancul fiintei si nici nu-i nevoie sa constientizezi asta de fiecare data. Un om si o chitara, un suflet care se adreseaza sufletelor celor care-l asculta. Niste versuri, care intotdeauna spun ceva. Niste versuri care te pun pe ganduri. Care-ti aduc aminte de lucruri bune si frumoase, si care in final te aduc mai aproape de tine insuti. Daca simti la fel si iubesti muzica folk nu poti rata Alchimia Toamnei. 

Alchimia Toamnei
Un concert folk de zile mari intitulat Alchimia Toamnei v-a avea loc in 28 octombrie incepand cu ora 19.30 la Teatrul Excelsior, strada Academiei, numarul 28, Bucuresti. Alchimia toamnei este un spectacol de muzica si poezie. Este un spectacol de circa 90 de minute, in care Marius Matache va canta piesele pe versuri de Sorin Poclitaru, iar acesta isi va lansa cea mai recenta carte, intitulata Amalgam, urmand sa insereze calupuri de poezii intre piesele primului. Nu este exclusa nici prezenta unor invitati speciali. 

Recomand spectacolul tuturor oamenilor iubitori de muzica frumoasa, o muzica folk si o poezie optimista care-ti ajunge direct la suflet. Abia astept sa vad un spectacol de zile mari si sa ma bucur de atmosfera si de o seara minunata. Nu uitati ca biletele se pot cumpara de la casieria Teatrului Excelsior din str. Academiei nr. 28 sau accesand Bilete.ro. In plus Spectacolul de muzica si poezie - Alchimia toamnei - este sustinut de Hello Hotels, Domeniile Samburesti si Aqua Carpatica. 



Ciclul de functionare al motorului cu aprindere prin compresiune (DIESEL) in patru timpi

La motoarele Diesel, procesele de functionare se deosebesc de cele ale motorului cu carburator prin modul de formare a amestecului proaspat si prin procesul de aprindere. La motorul Diesel in timpul admisiei, in cilindru este admis aer curat, care se comprima in cursa de compresiune, apoi in cilindru se injecteaza o cantitate de combustibil bine determinata, care se autoaprinde datorita presiunii si temperaturii ridicate a aerului la sfarsitul cursei de compresiune.

Ridicarea presiunii si a temperaturii aerului admis in cilindru, la sfarsitul cursei de compresiune, se realizeaza la motorul Diesel prin rapoarte de compresiune mari, variind in limitele 16-24. Cand pistonul ajunge in apropierea PMS, in cilindru se injecteaza combustibil cu o presiune mare (150-500 daN/cm2, chiar mai mult). Combustibilul este injectat cu o pompa de injectie prin injector.

Presiunea la care se injecteaza combustibilul in cilindrii motorului este mult mai mare decat presiunea la sfarsitul compresiei, lucru necesar pentru o pulverizare cat mai buna si pentru distribuirea uniforma a picaturilor de combustibil in camera de ardere, care venind in contact cu aerul comprimat, aflat la presiune si temperatura ridicata, se autoaprinde si arde.

Desfasurarea procesului de ardere la motorul Diesel este mult mai complicata decat la motoarele cu carburator. La motorul Diesel, arderea nu incepe imediat dupa injectia combustibilului, ci cu o oarecare intarziere, numita intarziere la aprindere. Datorita acestei intarzieri la aprindere, in cilindru se acumuleaza o anumita cantitate de combustibil, iar in momentul cand incepe arderea are loc o crestere brusca a presiunii. Viteza de crestere a presiunii este influentata mult de perioada intarzierii la aprindere.

Procesul de ardere la motoarele Diesel este influentat de raportul de compresie, sarcina si turatia motorului, avansul la injectie, caracteristicile injectiei, arhitectura camerei de ardere, natura combustibilului, etc.

Cu cresterea raportului de compresie, creste atat procesul de compresie cat si temperatura la sfarsitul compresiei si are ca urmare o scadere accentuata a duratei de intarziere la autoaprindere. In acest fel se explica faptul ca la motoarele Diesel raportul de compresie are valori mult mai mari decat la motorul cu carburator.

Cresterea turatiei motorului duce la cresterea vitezei de ardere a combustibilului, datorita accentuarii miscarilor turbionare in camera de ardere si pulverizarii mai fine a combustibilului, dar aceasta crestere a vitezei de ardere nu are loc in aceeasi proportie cu scurtarea timpului care rezulta in urma cresterii turatiei. Din aceasta cauza, este necesar ca la turatii mari, paralel cu cresterea turatiei sa se mareasca si unghiul de avans la injectiei, dar in acest caz arderea trece si pe curba destinderii. De aceea, la motoarele Diesel turatia maxima este limitata si nu poate depasi anumite valori, mult mai mici decat acelea ale motoarelor cu carburator.

Modul de introducere a combustibilului in cilindri are influenta mare asupra aprinderii si arderii sale. La inceputul injectiei este avantajos sa se injecteze cantitati mai mici de combustibil pentru ca in durata intarzierii la aprindere sa nu se aglomereze o cantitate prea mare de combustibil deoarece, in acest caz, arderea se extinde prea mult in destinderea gazelor. Finetea pulverizarii are o influenta mare asupra procesului de ardere. Pentru a realiza o pulverizare cat mai fina a combustibilului se utilizeaza presiuni mari de injectie (150-500 daN/cm2).

Care este adevaratul secret al seductiei?

A fost un inceput de weekend perfect, din toate punctele de vedere, cu o seara de vineri relaxanta, o masa copioasa stropita cu un vinulet bun, alb si demidulce, o relaxare de mult asteptata si bucuria ca in mai putin de 24 de ore, o sa intru in posesia mult ravnitului Super PlayBoy de la Coty, cel mai bun parfum care transforma orice conversatie intr-un preludiu. Eram plin de emotii, in sfarsit dupa doua luni am primit mesajul mult asteptat, venea acasa si mi-a promis ca o sa iesim impreuna, sa depanam amintiri, toata seara de sambata. Am cunoscut-o in Thassos, in calitate de ghid turistic la un grup de romani, pe care l-am descoperit in ultima seara a sejurului petrecut in Limenaria, la o seara greceasca intr-o taverna primitoare. M-am topit tot, de cand am vazut-o, inima imi batea cu putere si nu m-am putut abtine sa nu merg sa o invit la un dans. Toata seara n-am scapat-o din priviri, ii detestam pe toti turistii din grup care-i rapeau toata atentia si nu-mi dadeau ocazia sa ma bucur de prezenta ei, dar acum urma sa fim doar noi si trebuia sa dau totul ca sa fructific, poate, singura ocazie de a fi impreuna. Imi imaginam fel de fel de scenarii pentru prima noastra intalnire, dar parca niciunul nu era perfect, parca niciunul nu se transforma instantaneu intr-un preludiu ...

Super PlayBoy de la Coty
Tineam in mana recipientul de la Coty, o sticluta plina de caracter, simteam usor parfumul, o combinatie de lavanda, ambra si scortisoara inspirat parca dintr-un mit stravechi, un parfum plin de seductie, facut pentru placerea zeilor. Nu-mi venea sa cred, in sfarsit il aveam, era al meu, il mangaiam si ezitam, sa apas sau nu, sau sa mai astept putin, emotia era puternica, atmosfera apasatoare si un gand ma sacaia, l-am asteptat o vesnicie voiam sa simt mirosul imbatator de parfum doar o data, o picatura, o singura picatura nimic mai mult. Senzatiile si nerabdarea nu-mi dadeau pace, ceva ma indemna “apasa”, cu un usor tremur de emotie am apasat. Mireasma placuta m-a invaluit, eram ametit de combinatia de arome si satisfactie, nu puteam sa-mi revin, am deschis geamul iar privelistea era coplesitoare, ma aflam pe insula Thassos preferata de Artemis si Apollo pentru peisajele sale idilice, pentru minunatele plaje nisipoase, apele adanci, clare si albastre, pesterile de la malul marii, apusurile magice si climatul bland.

Am iesit afara, inca ametit si neintelegand ce-i cu mine, am fost inconjurat de racoarea serii, cerul era instelat, iar in vazduh se auzea o muzica greceasca. Curioazitatea mi-a calauzit pasii spre taverna din care razbateau acordurile de lavouto, acea muzica care te atragea ca un magnet. Ajuns la multimea care sarbatorea, am fost inconjurat de figuri prietenoase care m-au calauzit spre o parte a adunarii, unde erau asezate doua randuri de mese traditionale pline de flori inmiresmate, care incadrau un ring de dans. M-am asezat la o masa incercand sa-mi dau seama ce urmeaza sa se intample cu mine, cu inima stransa de emotie am privit spre locul unde era asezat celalalt rand de mese si am incremenit. La o masa statea o femeie gingasa si delicata, printr-o miscare s-a intors spre mine si mi-a zambit, nu-mi venea sa cred, era ea, Elena, femeia pe care o admiram si o doream atat de mult. Pentru moment emotiile m-au coplesit si nu am mai putut schita nici un gest, in creier gandurile imi alergau tumultos, eram atat de aproape de ea, trebuia sa fac ceva, sa actionez, dar cum am ajuns acolo, ah da, am apasat play, era parfumul, acel parfum magic Super PlayBoy, parfumul seductiei, era al meu si aveam sansa vietii sa o seduc.

Reinventeaza miturile seductiei!
Un grup de tineri barbati in costume traditionale, executau un sirtaki ceremonial ca sa ne distreze. Dar agilitatea si talentul dansatorilor abia daca erau observate. Nu aveam ochi decat pentru ea, care cu delicatete a luat o cupa de vin din care a sorbit usor, iar cu ochii patrunzatori ma privea ademenitor parca facandu-mi o invitatie ascunsa. Cateva picaturi din licoare i se prelingeau usor pe barbie, m-am ridicat si m-am apropiat usor,cu emotie i-am sters picaturile, apoi mi-am lins degetele. Mai avea picaturi si pe buze, am studiat-o cateva clipe, m-am aplecat trecand usor cu buzele peste ele. Buzele ei se deschisera, dar ea se trase repede inapoi, ochii mei se plimbara pe toata fata atingandu-i parca fiecare trasatura, i-am murmurat numele intr-un oftat lung si plin de dorinta soptindu-i esti incredibil de frumoasa. Muzica tacu dintr-odata, nimeni nu vorbea, dansul se terminase, pentru o clipa nu am fost atent la ea, observand ca se eliberase spatiul dintre mese. Cand m-am intors spre ea am bagat de seama ca nu mai era langa mine. Era imposibil nici nu am simtit-o, nu am simtit nici aerul miscandu-se, am privit in toate directiile, in multime, dar ea parca intrase in pamant.

Sunetele de lavouto si defi, incepura sa se auda din nou intr-un ritm mult mai lent, dar eu nu doream alt dans, voiam sa o gasesc pe ea. Mi-am concentrat totusi atentia asupra a ceea ce se petrecea inaintea mea, unde doua siruri de tinere fete dansau cu fetele intoarse spre mine. Fustele fosneau in jurul picioarelor goale, soldurile lor se unduiau cu o precizie hipnotica si cu o gratie desavarsita, dansul era senzual si seducator. Cand fetele au ajuns aproape de mine, cele doua randuri se separara, am admirat sincronizarea spectacolului in sine, pana ce a ramas doar ultima dansatoare din rand. M-am trezit privind fix in profunzimea unor ochi stralucitori, inima imi tresari in piept, eram vrajit de invitatia provocatoare a acestor ochi. Pielea ii lucea in lumina felinarelor care strajuiau taverna, parul ii flutura pe langa trup, odata cu acordurile ritmate ale melodiei, ea isi ridica bratele deasupra capului, erau unduitoare si gratioase iar mainile expresive. Ii admiram eleganta si priceperea dar eram absolut dominat de puterea ei de seductie, ochii imi erau vrajiti de pantecul neted si suplu si miscarile lui ondulatorii. Fusta se ridica din cand in cand in timp ce ridica cate un picior, lasand sa se intrevada pielea dulce si catifelata. Capul imi rasuna mai rau decat dupa bautura, datorita zgomotelor nebune, mai puternice decat eruptia unui vulcan, sangele parca mi se ingrosase in vene, totul se concentra in sira spinarii ca sa se raspandeasca apoi intr-o tensiune placuta. Ea se invartea nebuneste cu degetele atingand parca cerul, cu capul lasat pe spate, intr-o abandonare pagana, cu spatele arcuit. Cand instrumentele traditionale sunara ultimul crescendo ea se prabusi in fata mea cu capul pe genunchi, apoi dand capul pe spate si azvarlindu-si inapoi parul, ea ma privi cu o foame patimasa de femeie si cu o provocare mandra de leoaica. 

Super PlayBoy
Am sarit in picioare si i-am intins mana, am ridicat-o in brate si am dus-o asa prin intunericul plin de miresme pana in camera, luna stralucea atat de tare incat totul era luminat, vedeam perfect drumul spre dormitor, chiar daca ochii nu i-am dezlipit de ea. Am asezat-o cu grija pe pat apoi m-am intins si eu acoperindu-i trupul cu a meu, buzele se suprapusera cu ale ei intr-un sarut prelung si profund. Apoi si mai puternic, din ce in ce mai puternic razbatea, tot mai strident si mai agasant, era acel sunet detestat in fiecare dimineata, ceasul desteptator. Derutat si transpirat reusesc sa deschid ochii si sa opresc soneria care imi zgaria creierul reusind cu greu sa ma dezmeticesc. Usor imi revin si ma trezesc, e sambata dimineata, e ziua in care primesc parfumul Super PlayBoy de la Coty, iar visele pot deveni realitate. Parfumul a carui super-puteri pot transforma orice discutie intr-un preludiu.


Supra-alimentarea motoarelor cu ardere interna

Pentru a mari puterea si randamentul motoarelor cu ardere interna, cea mai eficace metoda care se foloseste este supra-alimentarea, prin care se intelege introducerea fortata a aerului sau a amestecului proaspat in cilindru, la o presiune superioara celei atmosferice.

Avantajele supra-alimentarii sunt: se mareste puterea motorului cu pana la 50% prin marirea randamentului de umplere, de la valori subunitare la motoarele obisnuite, la valori supraunitare, se mareste presiunea medie efectiva, greutatea specifica a motorului scade simtitor; spalare mai eficace a cilindrului de gaze arse si in consecinta se produce o racire mai buna a pistonului, chiulasei si supapelor.

In prezent, supra-alimentarea este raspandita in special la MAC fiind limitata la MAS din cauza detonatiei si aprinderilor secundare. Supra-alimentarea motoarelor se realizeaza cu ajutorul compresoarelor de aer (suflantelor) de diferite tipuri. Cele mai utilizate sunt compresoarele volumice rotative (Roots) si compresoarelor centrifugale

Compresorul poate fi antrenat de motor printr-un sistem mecanic, sau de o turbina cu gaze actionata de gazele de evacuare. Ultima metoda este cea mai raspandita la motoarele moderne si consta in cuplarea pe acelasi ax a unui compresor centrifugal, cu o turbina de gaze, formand asa numitul turbocompresor (turbosuflanta).

Tu ai acorda a doua sansa?

Ce ti-e si cu oamenii, de multe ori cand vine vorba de sistemul penitenciar si dramele care se consuma in spatele gratiilor strans corelate cu dramele din afara lor, sunt tratate de majoritatea dintre noi ca un subiect “Tabu”, despre care nu vorbim, nu ne intereseaza iar cand se intampla cate-o drama ne place doar sa aratam cu degetul si sa ne revoltam doar pentru moment. Da sunt de acord ca toti cei condamnati la inchisoare trebuie sa-si ispaseasca pedeapsa pentru faptele lor si ca merita sa fie privati de libertate pentru a intelege si a incerca sa constientizeze greselile facute, cat si faptul ca prin regimul de detentie li se ofera sansa de a se reabilita iar dupa eliberare sa poata duce o viata normala. 

Tu ai acorda a doua sansa?
Cunosc si cazuri mai fericite daca se poate spune asa cu ghilimele de rigoare in care persoana a gresit, a fost condamnat la inchisoare, a reusit sa ispaseasca pedeapsa cu privare de libertate, s-a eliberat si dupa cativa ani de la eveniment duce o viata normala reusind sa se reintegreze in societate. In aceste cazuri un aspect foarte important este suportul familiei, al prietenilor si al societatii care nu l-au renegat sau abandonat pe detinut, sustinandu-l sa treaca peste perioada de detentie iar dupa sa se reintegreze in societate sa reuseasca sa-si intemeieze o familie, sa aiba copii si sa duca o viata normala. Dar aceste cazuri sunt totusi destul de putine in comparatie cu cazurile de recidiva care sunt o alternativa pentru fostii detinuti care nu reusesc sa se reintegreze in societate. 

Este foarte important si sustin programul suntemprodusulmediului.ro care ajuta la reintegrarea fostilor detinuti in societate atat in timpul detentiei dar si dupa eliberare. Intr-adevar daca rata de recidiva ar scadea, s-ar produce mai putine infractiuni care direct sau indirect ne afecteaza pe toti, iar in plus mai multe vieti ar fi salvate si reintegrate in societate. 

Fiecare om merita sa primeasca o a doua sansa si este important pentru noi toti sa sustinem reintegrarea fostilor detinuti si sa le oferim o a doua sansa, multi dintre ei vor reusi sa duca o viata normala chiar daca in trecut au facut greseli, au constientizat ca au urmat un drum gresit, ei pot renaste oferindu-le o sansa ei se pot reintegra mai usor in societate dupa o detentie. 



In acest sens programul suntemprodusulmediului.ro isi propune formarea profesionala si certificarea competentelor pentru detinutii aflati in regim deschis si semideschis. Proiectul se ocupa cu pregatirea si motivarea angajatilor penitenciarelor pentru o interactiune mai buna cu detinutii. In plus prin cooperarea cu posibili angajatori, parteneri sociali si reprezentanti ai comunitatii, se incearca sa li se ofere fostilor detinuti o a doua sansa prin care sa se reintegreze in societate si sa avem cat mai putine recidive si cat mai putine destine tragice. Eu sunt decis sa ofer unui detinut o a doua sansa, dar tu o vei face? 



Sistemul de aprindere cu baterie de acumulatori-bobina de inductie

Acest sistem de aprindere este un sistem de aprindere in curent continuu si in varianta clasica este cu contacte mecanice. La sistemul de aprindere in curent continuu producerea inaltei tensiuni (secundara) are loc ca urmare a variatiei curentului primar in bobina de inductie.

In constructia unui astfel de sistem intra: ruptorul compus din contactele Km, cama si condensatorul, distribuitorul de inalta tensiune care repartizeaza inalta tensiune la bujii, in functie de ordinea de aprindere, prin intermediul lamelei rotitoare, bobina de inductie care se compune din infasurarea primara si infasurarea secundara. Distribuitorul si ruptorul sunt unificate constructiv intr-un singur ansamblu „ruptorul-distribuitor” care este antrenat mecanic de la arborele de distributie al motorului printr-un angrenaj. Pe ruptor-distribuitor se monteaza servomecanismul vacuumatic al regulatorului de avans.

Caracteristicile bujiei de care trebuie sa se tina seama in exploatare sunt: dimensiunea filetului corpului bujiei, distanta medie dintre electrozi si valoarea termica. Valoarea termica a bujiei este o caracteristica importanta pentru buna functionare in regim de lunga durata a bujiei. Un motor cu ardere interna poate aduce o bujie la o temperatura la care se produce autoaprinderea amestecului carburant inainte de declansarea scanteii. Acest lucru se poate intampla daca valoarea termica a bujiei nu corespunde motorului respectiv. Valoarea termica reprezinta durata in secunde ce trece de la inceputul functionarii bujiei pana la aparitia autoaprinderii, pe un motor standard. Aceasta depinde de raportul suprafetelor de transfer al caldurii, la primirea si la cedarea acesteia. Pentru prescrierea valorii termice pentru un motor anume, se foloseste o sonda speciala.

Pentru identificare si comparatii, bujiile se marcheaza, in functie de valoarea termica, lungimea piciorului izolatorului, dimensiunile filetului, etc. Din acest punct de vedere exista doua moduri de marcare a bujiilor si anume: dupa valoarea termica (Romania si Germania) si dupa lungimea libera a piciorului izolatorului (Rusia, SUA, Anglia).

Striveste, turteste, zdrobeste si destreseaza-te recicland selectiv

Boala secolului XXI este stresul, o boala care ne macina zilnic si este provocata de diferiti factori care cumulati ne induc o stare de stres perpetua. Acumularea tensiunii si a stresului in noi se face treptat ajungand la un moment dat la un punct culminant in care explodeaza efectiv asemeni unui vulcan. Chiar daca putin stres este benefic pentru organism pentru ca ne face mai activi, un stres excesiv este daunator sanatatii avand efecte negative asupra starii generale de sanatate si a functionarii organelor interne. Cel mai afectat organ de stres este inima, iar in ultimele decenii cazurile bolilor de inima in randul populatiei adulte s-au inmultit excesiv, ducand la decese masive.

“E stiintific demonstrat ca te simti mai bine daca dai afara raul din tine, asa ca nu te abtine si varsa-ti nervii pe ambalajele reciclabile! Te destresezi si totodata faci un bine recicland!”. Este mesajul campaniei EcoRom care ne indeamna sa aplicam metode inedite de a scapa de stres iar in acelasi timp sa reciclam ambalajele refolosibile. Mesajul campaniei este bun si are substanta, mai ales ca ne lovim zilnic de muntii de gunoaie care se revarsa din pubele pe langa care trecem indiferenti si grabiti, manati de stresul zilnic.

Colecteaza selectiv ambalajele reciclabile
Este la fel de adevarat ca si firmele de salubrizare ridica gunoiul dupa un program bine stabilit pe care uneori din economie de bani, sa zicem, il mai si incalca. Este adevarat ca si noi cetatenii nu acordam atentie si nu ne implicam indeajuns in reciclarea selectiva a ambalajelor refolosibile. Din aceasta perspectiva este necesar sa devenim mai constienti, sa incepem cat mai repede un ritual prin care sa reciclam selectiv si sa fim mai atenti cu mediul inconjurator. 

Am vazut recent un articol la Andrei Crivat care ne da cateva idei si metode atipice pentru destresare si reciclare selectiva. Lecturand articolul mi-au venit cateva idei mai nastrusnice ca o completare la cele spuse de Andrei. Este cunoscut faptul ca volumul ambalajelor ocupa mult loc iar cand le aruncam in containere nepliate sau strivite in scurt timp acestea se vor umple, iar firmele de salubritate ar aduna mult mai putine ambalaje refolosibile, sau ceilalti nu le vor mai aduna selectiv vazand deja containerele pline, chiar mai grav le-ar arunca langa, ceea ce nu este exclus.


Pornind de la faptul ca 1 pet neturtit ocupa volumul a 4 peturi turtite, imi imaginez ca o turtire cat mai buna ar face posibil ca in volumul ocupat de 4 peturi turtite sa intre chiar 5 peturi turtite daca acestea sunt turtite bine. Prin urmare ma gandesc asa, daca aduni 2-3 peturi le turtesti initial cum iti vine in graba, te descarci si de stres, apoi le bagi sub stergatorul de picioare de la intrarea in locuinta. Imbini utilul cu reciclarea in felul asta, mai ales ca afara s-a cam stricat vremea iar in felul acesta prin micile denivelari date de peturile de sub pres si incaltamintea se sterge mai bine iar peturile sunt turtite mult mai bine ocupand un volum mai mic.

La fel cand vine vorba de dozele goale de bere sau sucuri si acestea se pot strivi initial sa eliberezi de stres apoi le poti baga sub piciorul de la pat sa se striveasca si mai bine, pentru a ocupa un volum cat mai mic. Apoi din cauza stresului si a programului cotidian incarcat poate nu ai timp suficient ca sa mergi si la o sala de sport pentru miscare, iar cel putin 30 minute de miscare zilnica este recomandat de catre medici o solutie este ca sa pliezi ambalajele de carton si sa-ti faci exercitiile fizice pe el, pentru a le plia cat mai bine si a avea un volum cat mai mic. Toata sticla reciclabila provenita din ambalaje care nu se poate returna este indicat sa fie zdrobita si pisata bine, dar cu atentie la cioburi sa nu te accidentezi din greseala.

Solutii pentru reciclare selectiva exista, totul tine de noi sa le punem in practica, sa ne facem un obicei din a separa ambalajele reciclabile de gunoiul menajer, si a le depozita in containerele speciale pentru fiecare deseu in parte. Nu trebuie sa uitam ca daca ne obisnuim sa reciclam selectiv deseurile de ambalaje reducem poluarea, economisim energie, se micsoreaza cantitatea de gunoi si conservam resursele naturale.


Sistemul de aprindere al motoarelor cu ardere interna

La motoarele cu ardere interna, aprinderea amestecului aer-combustibil in interiorul cilindrului se realizeaza printr-o scanteie electrica ce se formeaza intre electrozii unei bujii (M.A.S.) sau are loc autoaprinderea amestecului carburant printr-o comprimare accentuata (M.A.C.).

Producerea scanteii intre electrozii bujiei este conditionata de existenta unei tensiuni care prin campul electric foarte intens creat intre electrozi, produce ionizarea volumului de gaze cuprins in camp, acest lucru face sa apara un flux de electroni care se misca spre electrodul pozitiv si de ioni, care se deplaseaza spre electrodul negativ. Acest proces se termina printr-o descarcare de strapungere cu scanteie, care produce instantaneu o marire a temperaturii, suficienta pentru aprinderea combustibilului.

Valoarea tensiunii care asigura formarea scanteii trebuie sa depaseasca o anumita valoare critica, asa numita tensiune de strapungere. Marimea tensiunii de strapungere depinde de parametrii constructivi ai motorului, de starea termica a acestuia, de amestecul carburant, de regimul de functionare al motorului, de parametrii aparaturii de aprindere etc. Tensiunea de aprindere are valori cuprinse intre 12000-20000 V.

Tensiunea inalta de aprindere se obtine intr-un generator special de inalta tensiune (bobina de inductie) care transforma curentul de joasa tensiune (6, 12 sau 24 V) luat de la bateria de acumulatori sau generatorul de curent.

In constructia motoarelor cu ardere interna cu aprindere prin scanteie se intalnesc urmatoarele variante de sisteme de aprindere: sistemul de aprindere in curent continuu (baterie-bobina), sistemul de aprindere in curent alternativ (de la magnetou), sisteme de aprindere speciale.

Izolatia termica a peretilor, planseului, acoperisului si usii transcontainerului

Izolatia este compusa din panouri rigide din material celular cu celule complet inchise. Grosimea panourilor este obtinuta dintr-o singura bucata pentru fiecare element de carcasa, nu se admite ca grosimea unui element sa fie obtinuta prin imbinarea sau suprapunerea mai multor placi cu sau fara legatura.

Izolantul trebuie sa fie de tip greu inflamabil (ignifug), sa nu prezinte miros propriu, sa nu retina mirosurile marfurilor transportate, sa nu influenteze elementele carcasei transcontainerului cu care vine in contact si sa nu prezinte elemente putrescibile sau sensibile la apa.

Greutatea specifica maxima a izolantului nu trebuie sa depaseasca 50 kg/m3, cu exceptia materialului izolant pentru podea, pentru care limita este de 80 kg/m3. Pentru poliuretan limita inferioara este de 38 kg/m3.

In domeniul realizarii izolantului poliuretanul expandat a permis elaborarea unor conditii tehnice deosebit de severe pentru izolatia termica a transcontainerelor.

Izolatia termica a diverselor parti ale carcasei - pereti, planseu, acoperis, usa - trebuie conceputa si realizata dupa tehnica I.R.S., izolatie rigida solidara. Altfel spus, peretele interior, izolantul si peretele exterior formeaza un pachet numit sandvich, stratul intermediar aderand puternic la pereti. In acest fel, izolantul are un dublu scop: cel principal, de a limita schimbul de caldura cu mediul interior respectiv exterior containerului, si cel secundar, de a rigidiza peretii.

Nu se admite polistirenul expandat obtinut prin tehnica de producere granulat.

Toti merita o a doua sansa

Oamenii suntem si facem greseli in viata unele mai mari altele mai mici, astfel din varii motive unii dintre noi ajungem la inchisoare sa ispasim o pedeapsa cu privare de libertate. Marea problema apare cand detinutul este lasat si abandonat de societate in regimul penitenciar romanesc care, trebuie sa recunoastem, nu este unul dintre cele mai preformante sisteme de detentie. Cu toate acestea ajuns in penitenciar marea majoritate dintre detinuti constientizeaza greselile facute si incearca sa se reabiliteze prin forte proprii si cu un mic ajutor din partea societatii. Chiar daca in perioada de detentie detinutul a depus eforturi si s-a comportat exemplar dupa ispasirea perioadei de detentie el devine extrem de vulnerabil cand este nevoit sa se reintegreze in societate.

A doua sansa
Nu toti detinutii au noroc sa fie sustinuti de familie sau cunoscuti si dupa eliberare, iar majoritatea intampina reale greutati in reintegrarea in societate si gasirea unui loc de munca care sa le asigure o viata decenta si sa-i tina departe de tentatii. Daca le ingradim sansa de a se reintegra in societate dupa ispasirea unei pedepse privatoare de libertate, singuri fostii detinuti nu pot face acest pas fiind supusi discriminarii atat in gasirea unui loc de munca dar si asa in general. Este ingrozitor de mare numarul si procentul recidivistilor, al celor care au ratat sansa unei reintegrari in societate, care efectiv dupa recidiva si cresterea pedepsei cu detntia sunt aproape pierduti pentru societate, devenind un fel de detinuti pe viata pentru care regimul penitenciar este singura lor cale de supravietuire.

Eu cred ca este necesar sa acordam o a doua sansa tuturor detinutilor si sa nu-i condamnam in continuare pentru o greseala pe care au ispasit-o deja si sa le oferim o sansa se se reintegreze in societate si sa poata duce un trai decent departe de tentatii.



Fiecare om merita sa primeasca o a doua sansa si este important pentru noi toti sa sustinem reintegrarea fostilor detinuti si sa le oferim o a doua sansa, multi dintre ei vor reusi sa duca o viata normala chiar daca in trecut au facut greseli, au constientizat ca au urmat un drum gresit, ei pot renaste oferindu-le o sansa ei se pot reintegra mai usor in societate dupa o detentie.

In acest sens programul suntemprodusulmediului.ro isi propune formarea profesionala si certificarea competentelor pentru detinutii aflati in regim deschis si semideschis. Proiectul se ocupa cu pregatirea si motivarea angajatilor penitenciarelor pentru o interactiune mai buna cu detinutii. In plus prin cooperarea cu posibili angajatori, parteneri sociali si reprezentanti ai comunitatii, se incearca sa li se ofere fostilor detinuti o a doua sansa prin care sa se reintegreze in societate si sa avem cat mai putine recidive si cat mai putine destine tragice. Eu sunt decis sa ofer unui detinut o a doua sansa, dar tu o vei face?



Cooperarea rutiera - feroviara

In alte situatii transportul combinat a fost impus de factorii geografici.

Astfel, ori de cate ori in calea unui transport pe uscat s-a interpus o cale navigabila, necesitatea continuarii transportului a impus transportul combinat obligat. In acest fel au aparut si s-au dezvoltat in special transporturile combinate „de bac”, fluvial si maritim, pentru mijloace feroviare si rutiere.

Una dintre cauzele aparitiei si dezvoltarii transporturilor combinate a fost tendinta diverselor administratii feroviare de a „coopera” cu transportatorii rutieri.

„Cooperarea” transportului rutier cu cel feroviar a condus la practicarea unor preturi de cost reduse, la imbunatatirea servirii si la alte avantaje, in conditiile in care transportul rutier nu mai este un concurent ci un partener al caii ferate.

Transportul naval si transportul turistic pe cablu

Transportul naval este o modalitate de transport mai putin solicitat, datorita formelor particulare de realizare, datorita vitezei reduse si necesitatea asigurarii si altor mijloace de transport. Ponderea din traficul turismului international este de 2%, iar in Romania de 1%. Transportul pe apa se realizeaza indeosebi sub forma croazierelor: pe Mediterana, in Caraibe, pe fluvii, etc. In ceea ce priveste industria turismului, transportul pe apa se transforma dintr-o modalitate de deplasare intr-una de agrement.

Transportul Turistic pe Cablu reprezinta un mijloc de deplasare si in acelasi timp de agrement, cu rol important in dezvoltarea turismului montan in general si a turismul de iarna in special. Aproape jumatate din numarul instrumentelor acestui tip sunt concentrate in tarile europene alpine precum Franta, Elvetia, Austria, Italia, Germania.

In Romania functioneaza aproximativ 75 de instalatii de transport pe cablu, concentrate in special in Poiana Brasov, Sinaia, Busteni.

Alchimia Toamnei un concert pentru sufletul tau

Din liceu am iubit muntele si implicit muzica folk, de fiecare data cand faceam cate-o iesire la munte cu cortul era cineva care ne incanta cu melodii folk, a caror versuri le stiam pe de rost. Chiar daca nu am voce si ureche muzicala, fredonam in cor cu ceilalti melodiile si la lumina focului era o atmosfera frumoasa. Intotdeauna imi placea sa savurez melodiile folk privind jocul flacarilor si cerul instelat, mai ales cand alegeam sa campam intr-o vale inconjurati de stanci, ecoul era extraordinar, parca mai multe voci preluau muzica folk si o multiplicau la infinit. Cred ca nu exista o muzica mai relaxanta care sa-ti mearga direct la suflet, intr-adevar este o muzica pentru suflet. De fiecare data cand in viata am zile mai nefaste si sunt cu moralul la pamant un remediue este sa pun putin folk sa ma reculeg si usor sa-mi recapat increderea si optimismul astfel incat sa reusesc sa trec peste toate greutatile. 

Alchimia Toamnei 
Cand sunt acasa si sunt concerte cu muzica folk nu ratez niciodata ocazia de a merge si a savura o seara placuta ascultand muzica pentru suflet. Un concert folk de zile mari intitulat Alchimia Toamnei v-a avea loc in 28 octombrie incepand cu ora 19.30 la Teatrul Excelsior, strada Academiei, numarul 28, Bucuresti. Alchimia toamnei este un spectacol de muzica si poezie. Este un spectacol de circa 90 de minute, in care Marius Matache va canta piesele pe versuri de Sorin Poclitaru, iar acesta isi va lansa cea mai recenta carte, intitulata Amalgam, urmand sa insereze calupuri de poezii intre piesele primului. Nu este exclusa nici prezenta unor invitati speciali.

Recomand spectacolul tuturor oamenilor iubitori de muzica frumoasa, o muzica folk si o poezie optimista care-ti ajunge direct la suflet. Abia astept sa vad un spectacol de zile mari si sa ma bucur de atmosfera si de o seara minunata. Nu uitati ca biletele se pot cumpara de la casieria Teatrului Excelsior din str. Academiei nr. 28 sau accesand Bilete.ro. In plus Spectacolul de muzica si poezie - Alchimia toamnei - este sustinut de Hello Hotels, Domeniile Samburesti si Aqua Carpatica.


Rolul transportului aerian in turism

Transportul aerian a cunoscut o puternica dinamica in cadrul transporturilor din industria turismului, fiind utilizat pe distante lungi si foarte lungi. In urma inregistrarilor statistice, rezulta ca avionul este folosit in proportie de 50% pe distantele cuprinse intre 1000 si 4000 de km si aproape in exclusivitate pentru cele care depasesc 4000 de km. Transporturile aeriene detin 20-25% din totalul traficului turistic international.

Viteza de deplasare, confortul si siguranta, constituie principalele avantaje ale acestui tip de transport. Dependenta de conditiile atmosferice si costul mai ridicat al calatoriei sunt considerate dezavantaje. Un alt dezavantaj este reprezentat de necesitatea investitiilor foarte mari din partea prestatorilor de astfel de servicii si totodata asigurarea altor mijloace de transport.

In circulatia turistica a Romaniei, pe plan intern sunt asigurate curse spre Bucuresti si un numar mare de orase din tara. In traficul turistic international, turismul romanesc detine o pondere de 5-6%.

Pentru transportul turistilor se folosesc cursele regulate/de linie si cele speciale de tip charter. Primele sunt solicitate de turisti individuali si au avantajul unui orar clar. Chartere-le se efectueaza la cerere, sunt mai rapide, ofera unele facilitati de plata si sunt destinate cu precadere pentru grupuri.

Te-ai pregatit pentru BUZZ!Camp de 10?

Te-ai pregatit pentru BUZZ!Camp de 10? Daca da atunci a ales bine, vin-o la BZUZ!Camp daca ai intre 18 si 26 de ani, esti student, masterand sau proaspat absolvent, esti dispus si vrei sa investesti timp in dezvoltarea ta si vrei sa cunosti mediul organizational din Romania sau sa lucrezi intr-o companie de top, atunci ai toate sansele ca tu sa fii la eveniment, vezi Ghidul BUZZ!Camp10. Este o initiativa pe care o sustin si o recomand tinerilor care vor sa devina antreprenori si vor sa acumuleze cunostinte pentru a avea succes in afaceri. Astfel la o analiza simpla primul lucru pe care trebuie sa-l faca o persoana dupa ce a luat decizia de a se implica in afaceri, il constituie identificarea unei idei posibile de afacere din care sa rezulte oportunitati viabile. 

BUZZ!Camp de 10
Recomand tuturor tinerilor care doresc sa devina antreprenori sau doresc sa porneasca cu dreptul in viata de adult BUZZ!Camp, pentru ca odata identificata oportunitatea de afaceri este necesar ca ea sa fie evaluata in mod corespunzator. Nevoia evaluarii oportunitatilor se impune din doua motive. Primul motiv cuprinde evaluarea corecta si obiectiva a oportunitatilor reduce probabilitatea ca decizia de a intra in afaceri sa se reduca doar la intuitie. Deseori, intreprinzatorii de succes au o intuitie deosebita in evaluarea sanselor de reusita in afaceri, insa intuitia nu este o caracteristica universala proprie tuturor intreprinzatorilor. Uneori intreprinzatorii pot avea o viziune fixista asupra potentialului produselor oferite, ei vazand doar obiectivul urmarit, nu si piedicile, dificultatile in realizarea acestuia. 

Al doilea motiv cuprinde posibilitatea de a oferi eventualilor investitori a unei evaluari bine documentate a afacerii. Investitorii sunt foarte atenti si rigurosi cand investesc in afaceri si nu vor lua in considerare afacerile care nu au pregatita documentatia necesara care sa evalueze afacerea. Investitorii aleg doar cateva afaceri potentiale in care doresc sa investeasca. Evaluand oportunitatea, intreprinzatorul trebuie sa argumenteze si sa confirme asteptarile favorabile ale investitorilor si sa infirme indoielile cu privire la reusita afacerii. 

BUZZ!Camp de 10
In plus recomand sa aplici pentru BUZZ!Camp de 10, pentru ca in primul rand ai acces la o echipa de profesionisti in antreprenoriat care-ti vor sta la dispozitie si iti vor impartasi din cunostintele lor. Vei fi parte activa la un brainstorming pentru a descoperi cele mai fiabile idei de afaceri. Vei fi ajutat sa-ti definesti piata si sa elaborezi cea mai buna strategie de marketing si publicitate pentru afacerea ta viitoare. Vei fi ajutat sa descoperi surse alternative de finantare pentru afacerea ta proprie si nu in ultimul rand vei invata cum sa-ti faci un protofoliu sau sa-ti vinzi ideile cel mai profitabil. 

BUZZ!Camp este recomandat si de cei 10 ani de activitate prolifica care a ajutat un numar mare de tineri in dezvoltarea lor profesionala si au primit ajutor informational pentru a pasi cu dreptul in viata profesionala. Tot ce trebuie sa faci este sa te inscrii in BUZZ!Camp pentru ca vei avea ocazia sa gasesti subiecte care va intereseaza despre dezvoltare personala si orientare profesionala pentru toate gusturile. Conferintele au teme variate si fiecare zi apartine unui domeniu de activitate specific, pliat perfect pe profilul tau. 


Rolul transportului feroviar in turism

Transportul feroviar reprezinta unul dintre vechile forme de transport turistic.

Ca principale avantaje pot fi enumerate urmatoarele:
- regularitatea si siguranta deplasarii, ca urmare a exclusivitatii acestor cai. 
- costul mai redus, indeosebi comparativ cu transporturile aeriene.
- viteza relativ ridicata de deplasare.
- comoditatea oferita in interior (vagon de dormit, vagon restaurant).

Cu toate acestea transportul feroviar, in activitatea turistica internationala, detine doar 4-5% din total. Exista tari in care ponderea este mai mare, cum ar fi Rusia, in Romania si Italia este 25%.

Se folosesc cursele regulate, precum si cele speciale. In cazul celor regulate, agentia de turism inchiriaza o parte a capacitatii garniturilor sau pe trasee mai lungi se suplimenteaza. Cursele speciale sunt organizate in varfurile de sezon si la sfarsit de saptamana si cu prilejul sarbatorilor legale

Rolul transportului rutier in turism

Transportul rutier se situeaza pe primul loc in derularea traficului turistic, atat pe plan international cat si intern. Se realizeaza cu ajutorul autocarelor, autobuzelor, microbuzelor, autoturismelor.

Autocarele si microbuzele se folosesc in forme organizate de turism, pentru transporturile in grup, fiind administrate de firmele organizatoare de turism.

Autoturismele utilizate sunt de regula proprietatea turistilor, dar pot apartine si societatilor specializate, care le ofera prin sistemul de inchiriere, cu sau fara conducator auto. Optiunea majoritara a turistilor pentru transportul rutier este motivata de avantajele pe care le ofera, in mod deosebit, autoturismul, adica - libertatea de miscare, accesabilitatea in locuri in care nu pot patrunde alte mijloace de transport, atractivitatea voiajului, costurile calatoriei.

Datorita acestor calitati autoturismul devine tot mai prezent in formulele combinate de transport. Dinamica transportului rutier este direct influentata de gradul de dezvoltare a retelelor de drumuri, in privinta densitatii acesteia si mai ales a calitatii, la care se mai adauga numarul statiilor de intretinere/reparare (service-uri), semnalizarea orizontala si verticala (marcaje, indicatoare).

Costul calatoriei este avantajos, cheltuielile de transport ramanand relativ constante, indiferent de gradul de ocupare. Se apreciaza ca in cazul traficului rutier turistic, transporturile detin 70 % din media transporturilor iar traficul rutier turistic international din Romania ajunge la 50 %.

Un destin tragic

Soarta unei vieti este in mare masura influentata de actiunile si mediul in care ne formam, chiar daca in popor este incetatenita ideea ca destinul unui om este supervizat intr-un fel de divinitate, eu cred ca mai degraba noi il facem si suntem produsul societatii in care traim. Forta sau vointa supranaturala despre care se crede ca hotaraste in mod mod fatal si iervocabil tot ceea ce se petrece in viata unui om nu influenteaza deloc soarta unui om totul tine de omul respectiv si de circumstantele prin care este nevoit sa treaca.

Cunosc in mare viata unui om cam de-o varsta cu mine care a avut parte de un destin tragic si o viata irosita daca stau bine sa ma gandesc. Nu pot sti exact cauzele care au dus sau au influentat acest destin tragic insa totul a inceput in adolescenta. o adolescenta rebela care avea ca si cauze in mare problemele familiare si neatentia parintilor care n-au fost pe faza sau n-au stiut cum sa gestioneze o criza majora ce a aparut in viata adolescentului. In general stim ca adolescentii sunt usor influentabili si isi cauta exemple de comportament pe care sa le urmeze, iar daca nu-i oferi adolescentului un exemplu bun in imediata proximitate cum este spre exemplu familia el o sa caute in afara ei. In cazul nostru adolescentul nu a gasit un exemplu in proximitatea familiei si a cautat in alta parte. Printr-o conjunctura nefavorabila si probabil fiind un adolescnt mai influentabil a intrat intr-o gasca de cartier, luand-o pe un drum gresit, alegand un exemplu negativ. Cu gasca a inceput sa petreaca tot mai mult timp neglijand relatiile cu ceilalti, regasind in gasca suportul probabil care lipsea din partea familiei.

suntemprodusulmediului.ro
Intrat in gasca totul era frumos, doar ca unii din gasca au inceput cred ca initial din bravura si curiozitate sa fure din masini, lucru cu care s-au ocupat o buna bucata de vreme. Chiar daca sa zicem o perioada de timp le-a reusit afacerea, au intrat in vizorul politiei si in scurt timp au fost prinsi. Nu se stie exact cine si cati din gasca luau parte la spargerile din masini, insa toti au intrat ca si partasi intr-un dosar penal inclusiv adolescentul nostru. In prima instanta parintii au platit o cautiune pentru el si a scapat fara condamnare si o perioada de timp adolescentul parca si-a revenit la o viata normala. Ulterior nu se stie exact din ce cauze sau cum au evoluat relatiile dintre el si familie sau cat de preocupata era familia de viitorului lui, insa a calcat din nou stramb intrand in gasca refacuta si relunad relatiile cu vechii prieteni in care a gasit sprijin si un exemplu de urmat. In scurt timp si-au reluat si activitatile infractionale, urmate de furturi din masini, astfel facand rost de bani pentru distractii prin comercializarea obiectelor furate. Viata asta era destul de atractiva si palpitanta pentru un adolescent, care traia si se manifesta ca un adult. Rapid politia a luat urma gastii si au instrumentat un nou dosar penal, dar de data asta adolescentul nu a mai primit sprijinul familiei si a depasit varsta majoratului, astfel a primit o condamnare de cativa ani de inchisoare.

Dupa condamnare, familia si cunoscutii au aruncat anatema peste adolescent condamnandu-l la randul lor la un fel de “damnatio memoriae”. Nu cunosc amanuntele anilor de detentie, dar dupa eliberare nu s-a putut reintegra in societate cazand in patima alcoolului si traind de pe-o zi pe alta, fara un venit stabil, repudiat de familie dar si de societate. Intr-o iarna consumand alcool peste masura in drum spre locuinta de la bar, a cazut pe marginea drumului si a stat asa inghetandu-i picioarele. In urma evenimentului, medicii nu i-au mai putut salva picioarele si au fost nevoiti sa i le taie. Astfel destinul lui a luat o turnura si mai tragica, fiind nevoit sa traiasca tot restul vietii imobilizat intr-un scaun cu rotile. Chiar daca anii au trecut relatiile cu familia au ramas la fel in damnatio memoriae, societatea nu l-a acceptat, nu a reusit sa-si intemeieze nici macar o familie, nu se poate intretine. Totusi o asociatie de intr-ajutorare a facut un pic ceva in plus pentru el oferindu-i un loc intr-un azil de invalizi. Probabil daca subiectul nostru primea la eliberare un minim de suport din partea societatii putea duce acum o viata normala.



Cred ca sunt mii de povesti despre destine la fel de tragice sau mai tragice ca asta, care ar trebui sa ne puna pe ganduri si sa constientizam ca o influenta buna si o acceptare a unei greseli la momentul potrivita poate schimba un destin intotdeauna. Din aceasta perspectiva acum este nevoie sa sustinem programe care sa ofere un suport de calitate pentru reintegrarea fostilor detinuti in societate, incercand sa le asigure acestora conditii minime pentru o viata normala: o locuinta si un loc de munca. Fiecare om merita sa primeasca o a doua sansa si este important pentru noi toti sa sustinem reintegrarea fostilor detinuti si sa le oferim o a doua sansa, multi dintre ei vor reusi sa duca o viata normala chiar daca in trecut au facut greseli, au constientizat ca au urmat un drum gresit, ei pot renaste oferindu-le o sansa ei se pot reintegra mai usor in societate dupa o detentie.

In acest sens programul suntemprodusulmediului.ro isi propune formarea profesionala si certificarea competentelor pentru detinutii aflati in regim deschis si semideschis. Proiectul se ocupa cu pregatirea si motivarea angajatilor penitenciarelor pentru o interactiune mai buna cu detinutii. In plus prin cooperarea cu posibili angajatori, parteneri sociali si reprezentanti ai comunitatii, se incearca sa li se ofere fostilor detinuti o a doua sansa prin care sa se reintegreze in societate si sa avem cat mai putine recidive si cat mai putine destine tragice. Eu sunt decis sa ofer unui detinut o a doua sansa, dar tu o vei face?


Importanta transportului in turism

Transportul reprezinta una din componentele de baza ale prestatiei turistice, asigurand deplasarea turistilor de la locul de resedinta la locul de petrecere a vacantei sau pe diferite trasee turistice cat si a diferitelor produse de la producator la beneficiarul operator turistic. Altfel spus, permite intalnirea cererii cu oferta si transformarea potentialului turistic intr-unul efectiv. Timpul total de vacanta este compus din doua elemente majore: timp de transport si timp de sejur. 

Dezvoltarea serviciilor din industria turismului intern si international precum si cerintele de produse agricole si alimentare, necesitatea dezvoltarii economice, intensificarea schimburilor pe plan intern intre localitati si pe plan extern intre tari, au determinat sporirea de la an la an a volumului de transport in conditiile ridicarii calitatii respectiv a sigurantei prestatiei. 

Organizarea transporturilor trebuie sa tina seama de asocierea intr-un sistem de atribute rapid-confortabil-sigur. Durata deplasarii este un element important in adoptarea deciziei de vacanta, in optiunea pentru o anumita destinatie, mai ales in cadrul turismului international. 

Confortul vizeaza conditiile oferite in interiorul mijloacelor de transport, dar si alte elemente legate de organizarea deplasarii, cum ar fi asigurarea transportului de la statia de destinatie la locul de cazare si invers, transferul intre diferite mijloace de transport, efectuarea unor operatii similare (transportul bagajelor, produselor, servicii de ghid). 

Un aspect important se refera la ponderea relativ ridicata a serviciilor de transport, in cadrul industriei turismului. Sub acest aspect, este necesar sa se asigure corespondenta intre continutul serviciilor prestate la nivelul tarifelor, precum si o stabilitate a acestora sau in anumite situatii, facilitati/reduceri in perioadele cu slaba activitate turistica. Reducerea costurilor nu trebuie sa se realizeze prin diminuarea calitatii serviciilor, ci printr-o utilizare rationala a capacitatii de transport si prin corespondenta avansata intre diferite modalitati de transport. 

Fiind un domeniu sensibil la modernizari tehnice si stiintifice, exista in permanenta posibilitatea optimizarii duratei de deplasare, a gradului de confort oferit respectiv capacitatea si siguranta transportului.

Conditii tehnice ale transcontainerelor speciale izoterme

La baza proiectarii si constructiei transcontainerelor izoterme stau Recomandarile C.E.E.-O.N.U. Transportul de produse perisabile.

Una dintre caracteristicile acestor recomandari este recunoasterea initiala ca mijloacele de transport izoterme actuale ofera numai o protectie relativa marfurilor perisabile si constituie numai un compromis intre necesitate si posibilitate tehnica.

Intrucat transcontainerele refrigerente si frigorifice sunt destinate transporturilor la mare distanta, este necesar ca pe langa recomandarile C.E.E.-O.N.U. sa se ia in considerare si recomandarile pentru depozitarea frigorifica a produselor perisabile, elaborate de „Institutul International al Frigului - IIF” inca din anul 1967.

Pentru executarea unor utilaje care sa asigure in bune conditii efectuarea transporturilor perisabile trebuie luati in considerare trei factori principali:
- nivelul de temperatura care trebuie respectat.
- gradientul de temperatura a incarcaturii.
- atmosfera (ca procentaj de vapori de apa si compozitie).
melimeloparis.ro