Cumpara ANVELOPE VARA cu Pret Mic de pe Vadrexim.ro !

Cauze generale exoneratorii de raspundere

In genere jurisprudenta manifesta o deosebita exigenta fata de transportator, cenzurand riguros imputatia adusa de acesta cocontractantului, spre a se degreva de propria raspundere. Astfel s-a decis ca intarzierea expeditorului de a trimite documentele vamale, fapt care a determinat o asteptare prelungita a incarcaturii la frontiera si drept consecinta degradarea marfii prin impregnare cu apa, nu exonereaza de raspundere pe transportator, deoarece acesta trebuia sa fi luat din proprie initiativa masuri de conservare in conditii normale a bunurilor din autovehicul.

Uneori dubiul asupra originei prejudiciului este interpretat de instantele judecatoresti in defavoarea carausului. Se confirma astfel sub inca un aspect severitatea fata de transportator. In sensul aratat poate fi mentionat cazul deplasarii unui cilindru industrial de mari dimensiuni, rasturnat pe carosabil in urma coliziunii si care suferise avarii fiindca lucratorii expeditorului l-au scos din ambalaj si l-au rulat pe o anumita distanta pe sosea, pentru a degaja cu promptitudine traficul rutier, inainte de a-l incarca intr-un alt camion. In situatia de fapt aratata s-a decis ca nu exista motiv de exonerare de raspundere a carausului, din vina caruia s-a produs caderea piesei din mijlocul de transport. Solutia s-a intemeiat pe consideratiunea ca deteriorarile de la sol ale utilajului aveau ca origine coliziunea imputabila carausului.

In sfarsit s-a lansat imprimanta portabila LG Pocket Photo

In ultimii ani, viata mi-a calauzit pasii prin diferite tari, calatorii unele mai frumoase si relaxante, altele mai extenuante si obositoare. Astfel incat cele cateva zile cand sunt in tara, tot timpul le petrec intens cu amici si rude. De fiecare data la despartire toti imi spun, mai in gluma mai in serios, trimite-ne o vedere sau o felicitare din locurile pe unde umbli. Nimic mai simplu, la prima vedere, cine si-ar putea imagina ca intr-un asemenea demers poti sa intampini greutati, mai ales ca exista oficii postale in majoritatea localitatilor mai rasarite de peste tot din lume.

Totusi neprevazutul te loveste cand te astepti mai putin si tocmai cand esti relaxat cu garda jos. Anul trecut inainte de sarbatorile de Craciun eram in Bitola, al doilea oras ca marime din Macedonia si cum se apropia vertiginos Craciunul, am zis gata acum e momentul, hai sa fac un gest si sa trimit celor de acasa cate o vedere din Bitola, cu urarile de rigoare. Mi-am planificat sa merg la posta locala, sa cumpar cateva vederi, sa le scriu pe loc si sa le trimit, ca sa nu fac mai multe drumuri in plus, poate mai prindeam si cozi la oficiul postal. “Voios de pionier” ma duc la oficiu postal, vad un ghiseu liber si intreb daca imi poate arata cateva vederi sau felicitari cu imagini din oras ca sa aleg cateva. Functionara se uita interzisa la mine, eu nu intelegeam care-i problema, am mai repetat inca o data pe limba lor ce-mi trebuie, si-mi da raspuns negativ. Stau cateva secunde si ma gandesc, este imposibil ca intr-un oficiu postal sa nu gasesti macar o vedere din urbea respectiva. Nu ma dau batut si intreb daca este careva in oficiu care vorbeste engleza cu care sa pot comunica mai usor si sa ma fac inteles pana la urma. Am asteptat cateva minute pana a venit o functionara care stia engleza, i-am explicat doleantele mele si mi-a zis ca nu au vederi cu orasul ci doar cateva dedicate Craciunului cu mesaje in limba engleza, si mi-a recomandat sa incerc la magazinele de papetarie din oras, poate gasesc asa ceva.

LG Pocket Photo
Am iesit din oficiul postal cu o privire interzisa, ce-i drept, nu-mi venea sa cred ca nu pot gasi o vedere cu orasul. Asa am luat-o la pas, incercand sa-mi amintesc cam prin ce zone am vazut in treacat magazine de papetarie si am luat-o spre cel mai apropiat. Am intrat in magazin si am cautat locul cu vederi, am aruncat o privire peste ele, iar intre timp s-a apropiat vanzatoarea si m-a intrebat ce doresc, i-am explicat ce vreau si m-a trimis la oficiul postal. M-am uitat la ea si i-am zis ca de acolo vin iar ei m-au trimis la magazine de papetarie. I-am cerut cateva informatii unde mai sunt alte magazine de papetarie in zona si am plecat sa le vizitez. Dupa ce am vizitat inca vreo 5-6 fara rezultat mi-am zis ca n-are sens sa mai caut la papetarie pentru ca probabil toti au marfa identica de la aceiasi furnizori. Am cautat si la chioscuri de ziare tot fara rezultat. 

Ma plimbam agale prin centrul orasului si nu-mi puteam imagina cum un popor atat de nationalist si mandru, nu se preocupa macar sa faca cateva vederi cu cladirile si obiectivele lor turistice reprezentative, ce poate sa faca globalizarea asta dintr-o tara, isi pierde identitatea proprie si nimanui nu-i pasa. Nu sunt genul de persoana care sa renunte asa repede fara sa ma gandesc la o solutie, nu-mi puteam imagina si nu puteam concepe ca o actiune relativ simpla, adica sa trimiti o carte postala cu un mesaj de Craciun, sa-mi puna atatea probleme.

Imprimanta portabila
Am inceput sa merg agale pe stradutele din oras spre locuinta, gandindu-ma la o solutie ca sa rezolv problema, mai ales daca am decis sa trimit vederi, apoi trebuie sa gasesc o solutie si sa trimit vederile. La un moment dat trec pe langa un studio foto, dupa ce am mai facut cativa metri, imi vine in minte un gand, daca au vederi la studio macar sa ma intorc si sa intreb. M-am intors am intrat in studio si un tip amabil mi-a raspuns ca nu are vederi cu orasul, i-am explicat ca in tot orasul nu am gasit o vedere cum e posibil asa ceva, la care el a ridicat din umeri. Eram pe punctul de a ceda, gandit ma uitam prin studioul respectiv si vad o imprimanta, la care mi se aprinde beculetul. Il intreb pe tip daca nu are cumva ceva poze pe calculator cu orasul, la care el imi raspunde afirmativ. Atunci ii propun sa pregateasca vreo 2-3 poze cu orasul pe care sa scrie un mesaj in limba lor si sa le scoata la imprimanta. Atunci se lumineaza omul la fata si se pune pe treaba, aleg impreuna cu el cateva poze pe care le combina putin ca la o vedere compozita si scrie cate un mesaj diferit, in limba lor, pentru fiecare, apoi le scoate la imprimanta. Il las pe tip multumit ca a facut vanzare si eu ma indrept triumfator spre oficiul postal sa le trimit acasa.

Mi-am adus aminte de aventura de anul trecut din preajma sarbatorilor de iarna, afland de lansarea pe piata din Romania a imprimantei mobile smart Pocket Photo, de catre LG Electronics, care ofera consumatorilor o experienta creativa de printare a fotografiilor, instant, prin wireless, direct de pe smartphone. Mi-am dat seama cat de utila imi este o asemenea imprimanta scutindu-ma de stres in momentul in care ma decid sa trimit vederi sau felicitari in tara cu ocazia diferitelor evenimente.

Dimensiuni LG Pocket Photo
Imprimanta portabila este o bijuterie a tehnologiei, cu ajutorul ei printezi wireless direct din smartphone oricand si oriunde iti doresti. Nu ai nevoie de PC sau cabluri, poti printa pozele, notitele sau diferite alte documente stocate pe smatphone simplu si rapid apasand tasta “SEND”. Suporta Bluetooth si NFC, astfel incat poti printa orice prin conexiune Bluetooth din smartphone cu sistem de operare Android, apropiind smartphone-ul pe eticheta NFC lipita pe Pocket Photo pentru a rula imediat aplicatia. In plus imprimanta nu are nevoie de cerneala, hartia foto este tratata special si include cerneala, astfel calitatea de printare este optimizata iar hartia foto de la LG isi ajusteza tonul culorii curatand capatul printat. Aplicatia LG Pocket photo este disponibila in Play Store de pe telefoanele Smart cu sistem de operare Android.

Imi pot imagina utilizarea imprimantei portabile in diferite moduri, insa cel mai staruitor gand ce-l am in minte acum, este ca as putea folosi cu succes o astfel de imprimanta portabila, in vacanta, peste 3 saptamani, cand intentionez sa parcurg peste 3000 km prin Europa. Astfel cu ajutorul ei as putea printa si personaliza pozele facute in diferite locatii turistice, iar cand sunt in apropierea unui oficiu postal sa le trimit rudelor si prietenilor cu un mesaj.


Rolul si clasificarea prizelor de putere

Prizele de putere (PP) sunt echipamente destinate transmiterii puterii de la motorul tractorului la organele de lucru ale masinilor si utilajelor cu care tractorul lucreaza in agregat. Dupa modul de transmitere a puterii de la motor la organele de lucru ale masinii, PP pot fi: mecanice, hidraulice si electrice.

PP mecanice realizeaza transmiterea puterii printr-o transmisie mecanica, antrenarea masinilor realizandu-se prin intermediul unui arbore de iesire denumit arborele prizei de putere (APP).

PP hidraulice realizeaza transmiterea puterii de la motorul tractorului la o pompa hidraulica, de la care, prin intermediul unei instalatii hidraulice, se actioneaza motoarele hidraulice (cilindrii, motoare rotative) aflate pe masinile cuplate la tractor. Toate tractoarele actuale au prize de putere hidraulice.

PP electrice realizeaza transmiterea puterii de la motorul tractorului la un generator electric si, in continuare, la electromotoarele de actionare aflate pe masinile cuplate la tractor. PP electrice se utilizeaza in special la tractoare cu transmisii electrice.

Tractoarele agricole sunt echipate in mod obligatoriu cu PP mecanice. In raport cu corpul tractorului, arborii de iesire ai prizelor de putere (APP) pot fi plasati in spate lateral si in fata tractorului, plasarea in spate fiind obligatorie la tractoarele agricole. Utilizarea APP plasat lateral si in fata se intalneste din ce in ce mai mult la tractoarele agricole universale si de prasit, ca urmare a extinderii masinilor purtate lateral si in fata tractoarelor.

In functie de caracterul turatiei realizate, PP pot fi: cu turatie constanta si cu turatie sincrona. PP cu turatie constanta, denumite PP normale, sunt PP la care APP se roteste cu turatie constanta si in acelasi sens, indiferent de treapta de viteza in care se deplaseaza tractorul (cu conditia ca turatia motorului sa fie mentinuta constanta).

Turatiile APP sunt reglementate prin standarde internationale si nationale. In functie de numarul de trepte de turatie realizate, PP normale pot fi cu o singura treapta sau cu doua trepte.

PP sincrone sunt prizele la care APP se rotesc cu o turatie proportionala cu turatia rotilor motoare, adica turatia lor este sincronizata cu viteza si sensul de deplasare al tractorului. PP sincrone se folosesc pentru antrenarea unor masini si utilaje ale caror organe de lucru trebuie sa execute un anumit numar de operatii pe o distanta de deplasare data. De asemenea, PP sincrone se folosesc pentru antrenarea puntilor motoare (active) ale remorcilor sau semiremorcilor.

In sensul ideal, PP normala trebuie sa indeplineasca urmatoarele doua conditii: pornirea si oprirea tractorului fara influentarea regimului de lucru al PP, pornirea si oprirea PP fara influentarea regimului de lucru al tractorului. Dupa modul in care se indeplinesc conditiile enumerate, PP normale se impart in trei tipuri de baza:
- PP normale independente, care asigura indeplinirea integrala a celor doua conditii.
- PP normale semi-independente, care asigura indeplinirea numai a uneia din conditii.
- PP normale dependente, care nu indeplinesc nici una din conditii.

Daca cele doua conditii sunt indeplinite, se asigura urmatoarele avantaje privind functionarea agregatului format din tractor si masina sau utilaj agricol sau industrial:
- evitarea infundarii sau chiar a ruperii organelor de lucru ale masinilor agricole sau industriale.
- marirea productivitatii muncii.
- autocuratirea agregatului.
- la capatul parcelei, agregatul agricol se poate intoarce cu raza minima.
- utilizarea pe tractor a unui motor cu o putere rationala.

Odiseea chinezeasca o calatorie epica moderna

Am auzit pentru prima data numele de Ulise in copilarie, asa se numea un baiat de joaca si toti il strigam Ulise, initial credeam ca este o porecla dar mai tarziu cand am crescut am aflat purul adevar, asa a fost botezat de parinti. Nici nu-mi puteam imagina ce nume ciudat i-au putut da parintii unui copil, uneori chiar faceam glume pe seama lui. In scoala generala am invatat despre cultura greaca, Legendele Olimpului si Poemele Homerice pe care le-am citit cu placere mai tarziu. Dupa ce am lecturat poemele homerice, am avut asa un sentiment care parca ma indemna sa fac si eu o calatorie pe mare asemenea lui Ulise si a supravietuitorilor razboiului troian.

Daca stau sa analizez acum la maturitate, inteleg de ce atatea secole, poemele homerice au fost invatate de milioane de elevi, trecand peste mituri si legende care sunt parte integranta a poemelor, exista cu siguranta latura initiatica a acestor poeme. Daca in Iliada vorbim despre istoria razboiului troian, despre o cetate Troia, mitica pana in anul 1870, cand a fost descoperita de arheologul german Heinrich Schliemann, in urma sapaturilor efectuate in Asia Mica, la Hisarlik, Turcia de astazi. In Odiseea, initierea este prezenta din punct de vedere geografic, descriind drumul de intoarecere plin de aventuri si mitologie, a lui Ulise impreuna cu insotitorii sai dupa razboiul troian.

Odiseea mozaic
In zilele noastre a reface Odiseea lui Ulise poate sa fie un lucru mult mai simplu si usor fata de cum era in urma cu 3000 ani, mai ales daca ai in sange virusul calatoriilor, o astfel de aventura poate sa fie la fel de palpitanta si intensa. Chiar daca astazi putem elimina mitologia si legendele din itinerar, ne putem bucura intr-o astfel de calatorie de soare, de mare si de emotia vizitarii locurilor nasterii mitorilor Greciei antice, navigand din Troia pana in insula Ithaca.

De oriunde de acasa putem ajunge usor la Istambul pe calea aerului sau cu autocarul, fiind curse directe din majoritatea localitatilor mai mari de la noi din tara. Dupa ce am ajuns in Istambul ne putem rezerva 2-3 zile ca sa vizitam orasul, incarcat de istorie milenara si plin de obiective turistice care merita vizitate macar o data-n viata, apoi cu un autocar putem ajunge in scurt timp la Troia. Locatia acesteia in stramtoarea Dardanele a reprezentat cheia puterii si a bogatiei detinute de cetate in Antichitate. Vechii tumuli sunt cele mai cunoscute puncte de atractie turistica ale Troiei. Trebuie sa tinem cont de faptul ca Ulise in drumul sau spre casa, dupa asediul si cucerirea Troiei, asa cum este relatata calatoria in epopeea lui Homer, Odiseea, este o legenda. Nici unul dintre locurile unde a poposit Ulise nu poate fi identificat cu siguranta. In schimb, se stie exact unde a inceput si unde s-a sfarsit calatoria si este interesant sa ghicesti care sunt insulele probabil vizitate de Ulise. Dupa ce a parasit Troia, primind dezlegare de la zei, Ulise a urmat un drum haotic inapoi spre casa, serpuind printre insulele grecesti. Dupa ce am poposit in Troia si am vizitat situl arheologic sa ne putem face o idee despre maretia vechii cetati antice, putem lua un feribot de la Ayvalik catre insula Lesbos si beneficiind de cursele regulate de feriboturi intre insulele grecesti putem ajunge usor in insula Creta.

Pe urmele lui Ulise
Daca ne raportam la versurile din epopee putem sa identificam aproximativ itinerarul, astfel s-ar putea ca insula lestrigonilor uriasii care azvarleau cu stanci in corabiile care treceau prin apropiere, sa fie chiar frumoasa insula Santorini, al carei vulcan mai putea erupe in vremea calatoriei lui Ulise. La fel cum conform unor legende locale, minuscula insula Gavdos, din largul coastei sudice a Cretei, ar fi putut sa fie insula vrajitoarei Circe. Intre Chora Sfakion de pe coasta sudica a Cretei si micuta insula Gavdos sunt curse regulate de vapoare care faciliteaza accesul in zona. 

Revenind la epopee, este posibil ca insula stancoasa Kithira cu faleze abrupte aflata intre Creta si Capul Tenaron sa fi fost casa legendarelor sirene care-i ademenea oamenii lui Ulise. Aceasta se afla in drumul lui Ulise in apropierea extremitatii sudice a Peloponesului. Feriboturile asigura legatura dintre Kasteli de pe Creta si Khitira sau Githio, aflate in sudul peninsulei Pelopones, de aici se poate calatori cu autocarul spre Patras, unde feribotul face curse zilnice spre Ithaca. Recomand tuturor sa frecventeze unul din minunatele restaurante cu profil pescaresc ce se insira pe faleza din portul vechi din Githio, unde legenda spune ca frumoasa Elena si Paris s-au imbarcat spre Troia. Ajunsi la destinatie dupa o calatorie frumoasa avem nevoie de putina relaxare in Vathi capitala insulei Ithaca sau putem explora putin insula pe traseele excelente pentru drumetii.

Ca itinerarul sa fie complet trebuie sa ajungem si in Corfu, unde locuitorii sustin ca stanca in forma de corabie, din fata portului insulei este epava pietrificata a corabiei lui Ulise, asa ca este posibil ca Faecia, tinutul regelui Alcinoos sa fi fost chiar Corfu. Legenda spune ca dupa ce i-a ascultat povestea, Alcinoos i-a daruit lui Ulise o corabie care sa-l poarte in Ithaca. Cu siguranta Corfu, cu portul lui natural, marginit de vechi case cochete si de cafenele, este un loc linistit, nimerit pentru o odihna de cateva zile dupa o calatorie epica. Din Corfu sunt chartere pana in Romania sau se pot lua autocare spre casa. 

Ideea unei calatorii epice mi-a fost sugerata de Cristian China Birta in urma lecturii acestui articol prin care isi propune sa faca “O calatorie in care imi propun sa cunosc 10 oameni noi, sa vad 10 locuri speciale, sa citesc 10 carti fundamentale si sa scriu 10 intamplari care m-au marcat”. Cert este ca o asemenea calatorie epica si plina de peripetii, asemeni lui Ulise, dupa ce ajungi la destinatie invatamintele si experientele adunate pot sa fie piatra de temelie a unor memorii care sa ajute in formarea noilor generatii.

The Voyage
In spiritul iubitorilor de aventuri Heineken propune o provocare The Voyage tuturor bloggerilor capabili sa se adapteze oricarei situatii. Daca iti doresti sa traiesti o experienta unica si sa pornesti intr-o calatorie inedita raspunde provocarii „Calatori legendari din social media”, lansate de Heineken care ofera ca premiu un fabulos Space Training.


Sanatatea conducatorilor auto in transporturile rutiere

O problema in cadrul acestui articol o constituie relatia organism-mediu, in scopul demonstrarii unor legaturi importante cu factorii stresanti ai mediului ambiant, cunoscandu-se faptul ca viata de fiecare zi este marcata de numerosi factori de solicitare psihica si fizica. Printre acesti factori se pot numara: relatiile de serviciu, relatiile cu vecinii, relatia parinti-copii, diferitele boli cronice degenerative, noxele urbane, catastrofele naturale, autointoxicatiile (cu tutun, droguri, alcool), mass-media. 

Toti acesti factori subliniaza nu numai dificultatile de adaptare ale organismului uman la mediul sau ambiant, dar si efortul continuu generat de acest proces, ceea ce afecteaza structuri profunde ale sistemului afectiv-emotional specific. Aceasta ultima situatie a determinat recurgerea, de catre unele persoane cu o anumita labilitate, la anumite preparate medicamentoase „activatoare”, diferite dupa perioada parcursa: stimulente ale sistemului nervos central in perioadele de solicitare, tranchilizante sau sedative in perioadele de inactivitate si odihna. Tendinta constienta de a se adapta si readapta la cadenta impusa de dezvoltarea sociala si progresul tehnic, nu poate fi insa rezolvata decat prin masuri de o mare complexitate vizand viata rationala, educatia si echilibrul biologic. Tot legat de aceasta relatie organism-mediu, trebuie stiut ca producerea unei stari sau situatii precum si a unor conditii, la intervale de timp stabile si regulate, deci cu aceeasi durata de timp, fara ca repetarea in sine sa fie constant urmata de manifestari similare, da nastere la o succesiune ritmica sau ciclica. 

In organismul uman aparitia numeroaselor sale functiuni, de la initiere pana la finalizare, se constituie intr-un mecanism ciclic ce stabilizeaza un echilibru al relatiei corpului cu mediul ambiant. Acest proces, in ansamblul sau, este cunoscut ca un ritm biologic sau bioritm si consta in periodicitatea a doua sau mai multe fenomene biologice, el putand influenta conduita noastra la volan. Bioritmurile pot fi in functie de durata, bioritmuri cu frecventa inalta, cu frecventa medie si cu frecventa joasa. Aceste stari trebuie cunoscute intrucat, favorizeaza determinarea gradului de sensibilitate al organismului fata de factorii de agresiune ai mediului in anumite perioade ale anului, si totodata optimizeaza masurile terapeutice pentru realizarea unei maxime eficacitati, cu efecte secundare minime sau nule, cu un raport pret-eficienta rezonabil. 

O alta problema ce trebuie tratata in acest articol o reprezinta sanatatea umana si efectele secundare ale medicamentelor, respectiv cunoasterea si depasirea unor boli care, necunoscute, pot conduce la producerea de accidente rutiere. 

Lumea moderna, cu ansamblul sau de structuri si interferente a creat o conditie permanenta si de mare diversitate privind solicitarea omului la participarea sa activa in procesul activitatii complexe a societatii. Impunerea a numeroase cerinte legate de normele si regulile societatii actuale a generat aparitia unor suferinte denumite „de suprasolicitare”. Aceste suferinte se impart in: nevroze care sunt afectiuni de ordin psihic (ex: astenii, agitatii) si dureri, ca manifestari ale bolii (ex: dureri la nivelul craniului, dureri toracice, dureri ale abdomenului superior, dureri ale abdomenului inferior, alte colici abdominale). 

Referitor la efectele secundare ale medicamentelor, se cunoaste faptul ca pe toate instructiunile medicamentelor sunt trecute si aceste efecte secundare ce pot aparea in anumite cazuri specificate (ex: nu se iau impreuna cu alte medicamente, nu se administreaza in anumite boli, trebuie ca dozajul sa fie corespunzator, la anumite ore etc). 

Oricum, ca masuri pozitive, cert este ca somnul odihnitor cu o durata medie de 6-8 ore, este singurul mijloc care permite conducatorului auto sa prezinte un orizont matinal optim pe plan energetic, pare sa-i asigure utilizarea deplina a capacitatilor sale. Starea de spirit buna a soferului trebuie intretinuta si promovata de ceilalti ocupanti ai autovehiculului desigur fara a distrage atentia celui de la volan. 

Trebuie inteles ca un sofer, in general si profesionist traieste permanent tensiunea psihica a unei incercari corespunzatoare, care sa-i asigure satisfacerea implicarii cu succes in circuitul rutier, atat de aglomerat si suprasolicitat. 

Obtinerea unui climat optim necesar angajarii in traficul rutier al conducatorului auto constituie si un proces de autoeducatie, de formare a unor deprinderi sanatoase, de control asupra echilibrului sau nervos, de pricepere si, in special, curaj.

Inventarul autovehiculului obligatoriu pentru camioane

Inventarul autovehiculului obligatoriu contine:
- lampa electrica portativa.
- dispozitivul suplimentar pentru fixarea cabinei dupa rabatarea ei.
- patru pene pentru asigurarea impotriva deplasarii necomandate a mijloacelor de transport in timpul remedierii defectiunilor tehnice, in diferite situatii ivite (in parcurs etc.).
- manometru pentru verificarea presiunii pneurilor.
- trusa medicala de prim-ajutor.
- trusa de scule si unelte in buna stare, corespunzatoare tipului de autovehicul.
- cric sau vinci corespunzator tonajului autovehiculului incarcat si suport de lemn pentru stabilitatea acestuia.
- doua triunghiuri reflectorizante.
- stingator.

De la caz la caz, in functie de natura transportului, autovehiculul va fi dotat si cu alte mijloace in scopul preintampinarii accidentelor si a incendiilor.

Pe timp de iarna autovehiculele vor fi dotate in plus cu: lanturi antiderapante, lopeti.

Biodiversitatea Cheile Nerei-Beusnita

In urma cu cativa ani aveam un obicei de a merge la munte in perioada sarbatorilor de Pasti. Astfel in apropierea lor am hotarat impreuna cu un amic sa facem o iesire de 8 zile in natura cu cortul, tocmai in muntii Banatului, cu obiectiv principal explorarea zonei cheile Nerei-Beusnita. Mai greu a fost cu alegerea traseului avand foarte multe obiective de vazut si explorat in zona. In final am decis sa ajungem cumva in Resita si de acolo sa gasim un mijloc de transport pana in Carasova. Am schimbat mai multe mijloace de transport pana in Resita, unde am ajuns dupamasa, am identificat o mica statie de microbuze care mergeau spre Carasova, prima noastra destinatie. Al nostru cred ca era cel mai rapanos si rapciugos microbuz, dar cu siguranta singurul si cel mai scump. Am ajuns dupa un drum care ne-a scuturat bine in Carasova, unde am facut popas la birtul din sat sa ne revenim dupa drum, apoi am luat-o la pas spre cheile Carasului. 

Cheile Carasului
Am lasat in urma orice urma de civilizatie si am intrat in chei, deja se lasa seara si am luat-o putin la pas ca sa reusim sa punem cortul inca pe lumina. De cum am intrat in chei am ramas profund marcati de frumusetile si salbaticia locului, am trecut Carasul pe cablu si am gasit o poienita la capatul careia curgea un mic izvor, am zis numai bun ca aveam si apa potabila sa punem de-o supa la plic langa un mic foculet. Cred ca a fost una dintre serile cele mai memorabile pe care amandoi nu o sa o uitam niciodata. Am pus rapid cortul si am adunat cateva lemne de foc si am mers sa testez apa din izvorul ce curgea la marginea poienitei deja era noapte bezna si nu am putut identifica de unde vine si nici energie nu mai aveam sa mergem in noapte ca sa identificam sursa asa ca am gustat-o si parea in regula. Am umplut micul ceaun si l-am pus pe foc, in putin timp am facut o supa de salivam langa ea, am pus-o putin la o parte sa se raceasca putin in timp ce povesteam si faceam planuri pentru zilele urmatoare. La un moment dat amicul se ridica sa mai puna lemne pe foc si cand revine din greseala calca exact in supa pe care o varsa, in final tot la conserve ne-am intors nemaiavand rabdare sa mai asteptam pana fierbem alta supa. Dimineata ne-am trezit devreme cu chef de umblat pe coclauri, avand ca tinta sa facem defileul Carasului fara bagaj, am inchis cortul cu un lacatel micut si am plecat sa exploram cheile. 

Salamandra
Ne-am avantat plini de energie in cheile Carasului de o splendoare si o salbaticie iesita din comun, chiar am cazut de acord ca sunt printre cele mai frumoase chei, le-am explorat pana unde am reusit sa mergem in conditii de siguranta apoi ne-am intors am facut bagajele si am luat-o la pas spre pestera de la Comarnic care era urmatoarea noastra destinatie. Dupa un traseu destul de accesibil ajungem tot asa pe seara la Comarnic unde campam si socializam cu Jeri ghidul care avea in sarcina pestera. Nu am mai avut rabdare si in noaptea de inviere, am intrat in pestera Comarnic, o pestera deosebit de frumoasa si plina de formatiuni calcaroase care iti incanta privirea, ce-i drept am reusit sa exploram doar o parte din pestera, ramanand ca ulterior sa revenim si sa stam mai multe zile pe care sa le dedicam doar pesterii, avand nevoie pentru unele portiuni de echipament specializat de care nu dispuneam in acel moment. 

Paduri semi-virgine
Am achizitionat de la Jeri o harta a locurilor in care erau marcate si traseele si veau cate o mica descriere. Pe traseul ce urma sa-l strabatem la pas spre Anina in descriere era mentionat ca v-om trece prin paduri semi-virgine, care intr-un fel ne-a intrigat, cand l-am intrebat pe om ce vrea sa semnifice ne-ai zis cu subinteles “Lasa ca o sa vedeti voi...”. 

Branduse
Am pornit la pas si intr-adevar dupa cateva sute de metri am lasat in urma orice urma de poteca si mergeam doar dupa marcajele aflate din loc in loc si ne orientam dupa busola si harta. Padurea chiar era semi-virgina nici macar un drum forestier nu o strabatea sau poteci, mergeam prin vegetatie destul de deasa, parca eram intr-o padure in care nu a mai calcat picior de om de sute de ani, una dintre acele paduri bantuite doar de spirite rele, care erau ocolite de oamenii medievali. Am descoperit intr-adevar intr-o poienita un copac mai batran pe trunchiul caruia era scrijelit anul 1971 si un mesaj ce nu se mai putea descifra. Am traversat o parte din muntii Semenic care desi nu sunt inalti, inca mai erau acoperiti cu zapada din loc in loc, in portiunile descoperite erau plini de branduse, iar in marea aceea de branduse am descoperit o singura brandusa alba. 

Tunel Mocanita
Dupa ce am trecut de padure am ajuns pe calea ferata dezafectata ce ducea in Anina pe care am urmat-o, o cale ferata cu ecartament ingust de munte pe care candva circula “Mocanita”, de un pitoresc aparte este si traseul mocanitei, presarat cu podete, tuneluri sapate in stanca, care urmau cursul de apa si ocolea obstacolele naturale. Am ajuns in Anina in parte de sus a orasului, o priveliste destul de dezolanta cu blocuri de locuinte parasite, apoi am coborat in orasul de jos in care observai de departe aerul si specificul sau minier. Am ramas surprinsi ca zona nu prea era cautata de turisti desi aveau atatea locuri frumoase in zona care meritau vazute. 

Cascada Bigar 
Am traversat Anina si am mers prin Steierdorf, o localitate cu un evident specific sasesc dupa casele construite in stil sasesc dar si numele germanic pana la destinatia noastra Lacul Buhui, pe malul caruia am campat. In mare parte lacul era inconjurat cu padure de rasinoase, iar pe jos era o patura destul de groasa de ace de brad, chiar nu mai aveai nevoie de izolir in cort. A doua zi am pornit spre una dintre cele mai frumoase minuni naturale ale Romaniei si anume Cascada Bigar, situata pe paralela 45. Cascada chiar merita tot efortul, este de o frumusete iesita din comun, desi este mai accesibila, poti ajunge usor cu masina fiind chiar pe marginea soselei care merge spre Bozovici, impactul turistilor asupra mediului din apropierea cascadei este evident, mai ales urmele care raman dupa plecarea lor, pacat ca educatia si ecologia lasa de dorit la multi dintre noi. 

Cheile Nerei
De la Bozovici am luat-o spre sud pentru a intra in cheile Nerei, despre a caror frumuseti am auzit de la unii si de la altii, dar nici nu se poate compara pana nu le traversezi la pas ca sa vezi totul prin ochii unui turist. Cunoscute ca si cele mai lungi chei din tara noastra vreo 20 de km, am decis sa le facem la pas cu rucsacii in spate in doua zile. Pe langa faptul ca intri intr-o lume incremenita parca in timp, in care timpul se opreste si doar Nera curge in unele portiuni mai domol, in altele mai involburata, strajuita de-o parte si de alta de frumuseti naturale extraordinare care au facut aceste chei asa de vestite. Pe langa pesterile care apar din loc in loc, merita vizitat lacul Dracului, despre care legenda spune ca este fara fund. Traseul cheilor traverseaza cele mai pitoresti locuri de la noi din tara unde intalnesti punti suspendate peste Nera care vibreaza la fiecare pas, o poteca pe alocuri sapata in stanca care urmeaza cursul de apa iar din loc in loc alte poteci care urca sau coboara la pesterile care impanzesc cheile. 

Lacul Dracului
Ultima destinatie a noastra dupa ce am traversat cheile Nerei a fost cascada Beusnita, o cascada extrem de frumoasa in apropierea careia am campat si lacul Ochiul Beiului. Am revenit la civilizatie in Sasca Romana de unde ne-am intors acasa. In calatorie am simtit prezenta si admirat o sumedenie de pasari diverse unele nici nu am putut sa le identificam, niciodata n-am mai vazut asemenea exemplare, dar si pasari rapitoare a caror tipat ascutit sau forma care plana deasupra noastra ne urmarea pe traseu. O adevarata invazie de reptile am vazut, de la soparle de diferite dimensiuni si culori, la salamandre, chiar 2 vipere, dar si mai multi serpi de apa probabil. Ca sa nu mai vorbim de vegetatia luxurianta, in special paduri intregi de liliac salbatic sau padurile si pasunile semi-virgine care merita tot efortul ca sa le pastram la fel si pentru generatiile viitoare. 

Cascada Beusnita
Trebuie sa constientizam cu totii ca biodiversitatea trebuie protejata, de aceea sustin proiectul InfoNatura 2000, realizat de Fundatia Centrul National pentru Dezvoltare Durabila (CNDD), si finantat de Uniunea Europeana, din Programul Operational Sectorial de Mediu (POS-Mediu). 

Miriapod
Info Natura2000 "Campanie nationala de constientizare privind importanta conservarii Biodiversitatii prin Reteaua Natura 2000 in Romania" contribuie la implementarea programului Natura 2000 prin cresterea gradului de constientizare a autoritatilor centrale si locale si a publicului larg si prin intarirea capacitatii institutionale necesare implementarii legislatiei comunitare in domeniul protectiei naturii. 



Conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca autovehiculele

Pentru a asigura buna functionare a autovehiculelor in parcurs si pentru a evita defectiunile si accidentele, autovehiculele trebuie sa indeplineasca conditiile tehnice prevazute de Regulamentul pentru aplicarea Dec. 328/1966 (cu modificarile ulterioare) privind circulatia pe drumurile publice si in special urmatoarele prevederi:
- dispozitivul de pornire automata sa fie in stare de functionare.
- volanul sa nu aiba joc mai mare de 15 grade.
- elementele suspensiei (arcuri, lamelare si spirale, perne de aer, amortizoare telescopice etc.), sa nu prezinte defectiuni.
- rulmentii rotilor sa nu aiba jocuri care depasesc limitele stabilite in prescriptiile tehnice de functionare ale acestora.
- sistemul de alimentare al autovehiculelor sa nu aiba scurgeri de combustibil sau fisuri, fiind interzise orice fel de improvizatii.
- carburatorul/pompa de injectie/injectoarele sa fie bine fixate si reglate pentru a se evita orice scurgere de combustibil.
- instalatia electrica a autovehiculului sa fie in perfecta stare, sunt interzise legaturile improvizate, cablurile neizolate, sigurantele necalibrate, lipsa capacelor de protectie etc., care pot provoca scurtcircuite.
- bateria de acumulatoare sa fie in buna stare, bine fixata.
- compresorul de aer sa fie in buna stare de functionare, astfel incat sa asigure presiunea si debitul corespunzator de aer.
- jantele si sigurantele (cercurile) nu trebuie sa prezinte deformatii ca urmare a uzurii si a loviturilor, vor fi bine fixate si vor avea toate prezoanele.
- la autobuze caroseria va fi perfect etansa, iar pentru spargerea geamurilor, in caz de nevoie, acestea vor fi dotate cu ciocane speciale, amplasate la locuri accesibile.

Pentru asigurarea starii tehnice corespunzatoare a parcului de autovehicule, conducatorii unitatilor si ai formatiilor de transport auto, precum si organele tehnice ale acestora (ingineri, tehnicieni, sefi de autocoloane, revizori tehnici, maistri etc.) vor lua urmatoarele masuri:
- vor asigura conditii corespunzatoare de lucru pentru personalul unitatii.
- vor supraveghea operatiile de intretinere a autovehiculelor si a remorcilor urmarind executarea lor in conditii bune.
- vor asigura luarea masurilor de prevenire si de combatere a incendiilor la autovehicule, la statiile de alimentare, la depozite si magazii, precum si controlul respectarii normelor P.S.I. in vigoare.
- vor verifica prin sondaj starea tehnica la plecarea si la inapoierea din cursa cat si pe traseu a autovehiculelor, precum si a remorcilor si semiremorcilor.
- vor organiza actiune de depanare a autovehiculelor defecte pe trasee.

Soferii au obligatia ca pentru asigurarea conditiilor tehnice ale autovehiculelor, sa verifice inainte de plecarea in cursa urmatoarele:
- instalatia de alimentare cu carburanti, instalatia electrica, instalatia de evacuare a gazelor arse (esapate), instalatia de incalzire, sistemul de directie, semnalizare, rulare si franare, sa fie in stare corespunzatoare si fara improvizatii.
- sa nu aiba atasate rezervoare suplimentare de combustibil in afara celor montate de catre uzina constructoare.
- usile sa fie in buna stare de functionare si sa nu fie blocate.
- sa confirme prin semnatura pe foaia de parcurs ca autovehiculul corespunde din punct de vedere tehnic.

Nivelul de temperatura ale transcontainerelor speciale izoterme

Temperaturile care trebuiesc respectate depind, de felul produsului care se transporta. Dar nu toate transcontainerele izoterme pot respecta diversitatea nivelurilor de temperatura solicitate de practica transportului de perisabile, astfel incat o clasificare a acestor mijloace a fost adoptata prin recomandarea Transportul de produse perisabile, care defineste totodata utilajele izoterme, refrigerente, frigorifice si calorifice.

Utilaj izoterm este acela a carui incapere pentru marfuri este construita cu pereti izolanti, inclusiv usile, planseul si acoperisul, pentru limitarea schimburilor de caldura intre interiorul si exteriorul carcasei containerului, pana la un coeficient global de transmisie a caldurii K care sa permita incadrarea utilajului intr-una din urmatoarele categorii:
- IN - utilaj izoterm normal, caracterizat printr-un coeficient global de transmisie a caldurii K cuprins intre 0.50 si 0.35 kcal/m2×h °C.
- IR - utilaj izoterm superior, caracterizat printr-un coeficient global de transmisie a caldurii K egal sau inferior cu 0.35 kcal/m2×h °C.

Utilaj refrigerent este acel utilaj izoterm care cu ajutorul unei surse de racire (gheata hidrica cu sau fara adaos de sare, placi eutectice, gheata carbonica cu sau fara reglaj de sublimare, gaze lichefiate cu sau fara reglaj de evaporare etc.), alta decat un echipament mecanic sau cu absorbtie, produce scaderea temperaturii in interiorul incaperii goale a marfurilor si o mentine apoi constant pentru o temperatura din exteriorul containerului de +30°C:
- la +7°C pentru clasa A.
- la –10°C pentru clasa B.
- la –20°C pentru clasa C.

Utilajul va fi prevazut cu unul sau mai multe compartimente, recipiente sau rezervoare pentru agentul frigorific. Aceste echipamente trebuie sa aiba:
- posibilitatea de a fi incarcate sau descarcate din exterior.
- capacitate astfel incat sursa de frig sa poata scadea temperatura la nivelul prevazut pentru clasa considerata si apoi sa mentina acest nivel timp de douasprezece ore cel putin, fara a fi necesara realimentarea cu agent frigorific sau cu energie. Coeficientul global de transmisie a caldurii K al utilajelor din clasele B si C este obligatoriu sa fie mai mic sau cel mult egal cu 0.4 W/m2 °C (0.35 kcal/m2×h °C).

Utilaj frigorific este acel utilaj izoterm prevazut cu un dispozitiv de producere a frigului, individual sau colectiv (grup mecanic cu compresie, masina de absorbtie etc.), care permite la o temperatura medie exterioara de +30°C scaderea temperaturii din interiorul incaperii marfurilor si apoi mentinerea ei permanenta, in modul urmator, pentru fiecare dintre cele doua categorii: 
Pentru categoria 1, la o valoare practic voita constanta t1, conform normelor definite mai jos in trei clase: 
1. clasa A - utilaj frigorific prevazut cu un dispozitiv de producere a frigului, astfel incat t1 sa poata fi ales intre +12 si 0°C inclusiv.
2. clasa B - acelasi utilaj, insa t1 sa poata fi ales intre + 12 si –10°C inclusiv.
3. clasa C - acelasi utilaj, insa t1 sa poata fi ales intre +12 si –20°C inclusiv. 
Pentru categoria 2, la o valoare fixa, practic constanta t1, conform normelor definite mai jos pentru trei clase: 
1. clasa D - utilaj frigorific prevazut cu un dispozitiv de producere a frigului, astfel incat t1 sa fie egal sau inferior temperaturii de +2°C.
2. clasa E - acelasi utilaj, insa t1 sa poata fi ales egal sau inferior temperaturii de –10°C.
3. clasa F - acelasi utilaj, insa t1 sa poata fi ales egal sau inferior temperaturii de –20°C.

Coeficientul K al utilajelor din clasele B, C, E si F este obligatoriu sa fie egal sau inferior lui 0,4 W/m2 °C (0,35 kcal/m2×h °C).

Cand neprevazutul te loveste dupa Revelion, loveste-l inapoi. Ramai relaxat si... fa-i o poza!

In viata orice amanare in executarea unor lucrari, te arde la buzunar cum nu te-ai astepta si cand te astepti mai putin te loveste ghinionul. Uneori viata este destul de cruda si pana nu te loveste ghinionul nu constientizezi de utilitatea si necesitatea unei asigurari pentru locuinta care sa-ti asigure linistea ta si a familiei.

Acum cativa ani, nu am mai putut evita evenimentul, a trebuit sa fac o vizita ca sa fac cunostinta cu parintii partenerei, care tineau mortis sa ma cunoasca. Am planificat in detaliu vizita cu atentii pentru parinti, mai ales pentru doamna, alegand oarecum nu prea inspirat perioada de inceput de martie, cand celebram femeia. Trebuie sa recunosc ca aveam si ceva emotii, dar in final totul a decurs normal si protocolar, chiar am reusit sa scap de emotii si sa imi revin simtindu-ma execelent. Locuiesc la casa, foarte aproape de centrul orasului, jos este o sufragerie mare, bucataria si o baie, iar la etaj sunt doua camere si o baie. De la prima vizita am observat ca in camera mica de la etaj, era o temperatura mai mica fata de restul locuintei, m-am gandit ca este destul de ciudat, dar n-am pus intrebari in momentul acela. Ulterior am aflat de la domnu’ ca in momentul constructiei a lipsit putin exact cand mesterii izolau camera mica si banuieste ca au cam fuserit lucrarea si nu au izolat peste tot sub podea si undeva a ramas o portiune neizolata. In timp tot am venit cu idei sa scoatem podeaua si sa rezolvam izolatia ca sa fie in regula si iarna dar si vara, iarna era polul frigului acolo iar vara polul caldurii, nicicum nu te puteai simti confortabil in camera respectiva, dar cum era de asteptat nu am avut cu cine discuta, domnu’ fiind o persoana foarte incapatanata. 

Asigurarea de locuinta cu extra acoperiri de la Groupama
De Revelion am fost plecati cateva zile la munte si a ramas casa fara stapan, la plecare centrala a fost lasata pornita iar termostatul era pus in sufragerie pe 15 grade, temperatura medie. Pot spune cu mana pe inima ca nu sunt superstitios iar cand ma loveste ghinionul in general o pun pe superficialitatea mea si pe neatentie la detalii. Ne-am reintors dupa revelion acasa, am intrat in locuinta si ne-a lovit un frig mai rau ca afara, m-am uitat instantaneu la centrala termica sa vad daca functioneaza, surpriza ... palpaia ledul de avarie, am oprit-o repede sa nu cumva sa se strice de tot, fiind nou montata de cateva luni. Am inceput cu domnu’ sa verificam instalatia si caloriferele, jos erau in stare buna dar cand am urcat sus in camera mica am constatat dezastrul ce s-a produs in lipsa noastra. Cum am deschis usa am fost lovit in fata de un aer glaciar iar pe jos era un strat de cativa centimetri de gheata, care acoperea podeaua, socat m-am uitat sa vad de unde provenea apa care a inghetat bocna si ma duc sa verific geamurile crezand ca au fost uitate oarecum deschise dar erau inchise, imi indrept atentia spre calorifere ramanand singurele surse de apa din camera. Cand m-am apropiat de primul calorifer observ ca statea intr-o pozitie ciudata, cativa elementi erau dislocati si prinsi efectiv in sloiuri de gheata, aceeasi priveliste si la urmatorul calorifer insa nu era chiar asa de distrus. Era clara situatia, seara nu aveai la cine sa apelezi sau sa te apuci sa remediezi dezastrul, nu mergea nici sa incalzesti toata casa singura solutie era sa luam camere la hotel si a doua zi sa vedem cum putem rezolva problema.

Colectia de Avantaje
Cauza dezastrului cred ca a fost frigul de afara si termostatul lasat pe o temperatura mai mica, care a facut in timp sa nu se mai incalzeasca asa de bine camera cea mica si apa sa inghete in calorifere dizlocand elementii si inundand podeaua, apoi podeaua plina de apa inghetand formandu-se un fel de ghetar interior in camera. Am oprit robinetii de pe tevile ce duceau la caloriferele distruse si am facut cate o proba si aerisire la celelalte calorifere din locuinta. Am rasuflat usurati erau functionale toate, am repornit centrala, am sigilat camera mica sa nu patrunda de acolo frigul. In final am decis, daca temperatura creste la un nivel agreabil putem ramane in locuinta, am pus un vinulet la fiert pentru a ne creste moralul si am pus “tara la cale”.


In consiliu s-a hotarat daca tot ne-a lovit neprevazutul era cazul sa schimbam caloriferele si podeaua din camera mica si cu aceasta ocazie sa definitivam si izolatia completa a camerei. Toate lucrarile au putut sa fie finalizate in 4 zile iar costurile au fost pe masura si neprevazute in buget pentru luna ianuarie. Acum daca stam si facem o retrospectiva toata situatia putea sa fie rezolvata mult mai simplu si usor, iar reparatiile in timp mult mai scurt daca locuinta era asigurata. Cu siguranta daca optam inainte de eveniment pentru o asigurare a locuintei de la Groupama cu extra acoperiri, puteam gestiona dauna produsa in locuinta extrem de simplu si usor, chiar fara stres suplimentar. 


Groupama Asigurari ofera 3 beneficii noi pe piata asigurarilor de locuinte numite Colectia de Avantaje. Primul beneficiu este Autoconstatarea care este o procedura simplificata de constatare a pagubelor din locuinta si poate fi facuta direct de catre proprietari sau chiriasi. Astfel asiguratul fotografiaza dauna, da un telefon la call-centerul Alo Groupama, iar apoi trimite un e-mail cu documentele necesare. Al doilea beneficiu este Reparatii de Urgenta, in cazul in care daunele din locuinta au nevoie de reparatii urgente, cum a fost si in cazul nostru, Groupama trimite in maximum 4 ore un specialist pentru a le repara. Ultimul serviciu este Garantia pentru serviciul de Autoconstatare, daca plata daunelor (mai mici de 2.000 de lei) nu se face in 72 de ore, Groupama va oferi un card cadou in valoare de 100 de lei, pe care il poti folosi la orice cumparaturi dorim.

In plus Groupama Asigurari a creat „Kit-ul pentru situatii de urgenta de la Groupama”. Kit-ul contine trei elemente: un aparat foto de unica folosinta, pentru constatarea imediata a daunelor si doua lucruri menite sa ajute in cazul unor incidente neprevazute: o lanterna cu dinam si o pereche de ochelari de scafandru. Recomand Asigurarea de locuinta cu extra acoperiri de la Groupama ca fiind solutia perfecta pentru asigurarea locuintei tale, iar orice dauna survenita in locuinta poate sa fie gestionata simplu sub sloganul “Cand neprevazutul te loveste, loveste-l inapoi. Ramai relaxat si... fa-i o poza!”


Tendinte constructive ale autobuzelor moderne

Actiunea simultana a mai multor factori - de conjunctura sau de durata - a produs o serie de mutatii semnificative in constructia si functionarea autovehiculelor, cu implicatii majore asupra evolutiei transportului rutier, individual sau colectiv. Criza energetica si legislatiile adoptate ulterior, inclusiv in domeniul protejarii mediului inconjurator, au grabit preocuparile pentru regandirea principiilor de realizare a mijloacelor auto de transport de mare capacitate.

Finalizarea unor lucrari de cercetare-dezvoltare a creat premisele imbunatatirii comportarii autobuzelor in exploatare (marirea sigurantei in circulatie, diminuarea consumului de combustibil si a gradului de poluare, ridicarea gradului de confort), conferindu-le avantaje nete in comparatie cu alte mijloace de transport pentru calatori.

In constructia de autobuze, actiune aflata in continua perfectionare, se constata unele linii directoare care urmaresc sporirea eficientei economice si tehnice a transportului rutier de persoane. Dintre acestea se enumera: reducerea greutatii specifice a autovehiculului, sporirea capacitatii prin utilizarea tot mai larga a autovehiculelor articulate, folosirea rationala a spatiului caroseriei, in principal prin amplasarea motorului sub podea (motoare orizontale), generalizarea echiparii cu motoare cu aprindere prin compresie, sporirea fiabilitatii agregatelor componente si adoptarea unor solutii constructive care sa reduca volumul lucrarilor de intretinere (reducerea numarului de articulatii care trebuie gresate, folosirea alternatoarelor in loc de dinamuri cu colector), extinderea automatizarii si generalizarea mecanismelor servo, in vederea imbunatatirii conditiilor de munca ale conducatorilor auto.

Autobuzele moderne au caroserie tip vagon si motorul dispus sub podea intre axe sau la spate, fapt care confera posibilitatea maririi suprafetei utile de incarcare la circa 99 - 98% din suprafata totala. Se constata o usoara tendinta spre amplasarea motoarelor in consola-spate, dispuse orizontal sau inclinat, in special la autobuzele interurbane si de turism, fara a fi neglijata solutia cu motorul dispus intre axe (la autobuzele urbane).

A doua solutie este avantajoasa mai ales in cazul folosirii transmisiilor automate, la care dezavantajele legate de dificultatile transmiterii comenzilor dispar, asigurand in aceleasi timp o mai buna repartitie a sarcinilor pe axe, compartimente voluminoase pentru bagaje sub podea la autobuzele interurbane si nivel coborat al platformei la autobuzele urbane.

Se constata o preocupare tot mai mare pentru autobuzele articulate, dublu articulate sau cu etaj, care satisfac mai bine necesitatile transportului in comun din marile orase aglomerate. La aceste autobuze motorul este amplasat sub podea, la mijlocul autobuzului, existand autobuze in faza experimentala cu amplasarea acestuia la remorca, sub podea, in vederea coborarii nivelului podelei. In scopul ridicarii gradului de confort este evidenta preocuparea pentru reducerea nivelului podelei la autobuzele urbane si ridicarea acesteia la cele interurbane.

Autobuzele moderne au caroseria autoportanta, cu fete drepte. Se constata tendinta de marire a inaltimii ferestrelor laterale pentru asigurarea unei perfecte vizibilitati laterale si de coborare a grinzii parbrizelor din fata pentru marirea unghiului vertical de vizibilitate al soferului.

La amenajarea spatiului interior se intalnesc doua cazuri: majoritatea spatiului interior este folosit pentru amplasarea scaunelor (autobuzele interurbane si de turism) sau solutia cu un numar redus de scaune, restul suprafetei fiind destinata transportului de calatori in picioare si pentru circulatia interioara (autobuzele urbane).

O atentie deosebita se acorda masurilor pentru protectia conducatorului auto si a pasagerilor. In acest scop autobuzele sunt prevazute cu iesiri de siguranta, sisteme de actionare a usilor de catre calatori in caz de nevoie, instalatii de avertizare, dispozitive de spart geamurile, cu inscriptii de utilizare amplasate la vedere.

Analizarea realizarilor obtinute releva ca mai semnificative urmatoarele directii de inaintare:
- imbunatatirea constructiei motoarelor diesel pentru autobuze, obtinerea cuplului motor la o turatie redusa (1200 - 1500 rot/min), cu scopul de a asigura o functionare economica a motorului, reducerea la maximum a dezavantajelor specifice motorului diesel (dificultate la pornire si zgomot mare), realizarea unor motoare usoare si compacte, mai raspandite fiind cele cu o putere de 180 - 230 CP, motoare cu sase cilindri in linie, orizontali sau inclinati la 45°.
- folosirea transmisiilor automate si semiautomate, in cazul transmisiilor mecanice se extinde comanda pneumo-hidraulica a ambreiajului monodisc uscat si folosirea cutiilor de viteze sincronizate.
- perfectionarea puntii din spate, fiind evidenta preocuparea pentru compactizarea si reducerea greutatii specifice, s-au raspandit puntile cu reductoare laterale la roti, care au permis micsorarea dimensiunilor grupului conic, fara reducerea valorii raportului de transmitere, precum si puntile - fata cu roti independente.
- raspandirea mecanismelor de directie servohidraulice in defavoarea celor pneumatice, concomitent cu diversificarea constructiva a elementelor care alcatuiesc servodirectia hidraulica.
- modernizarea sistemului de franare, extinderea sistemelor cu aer cu circuite separate, care maresc siguranta in exploatare, o serie de imbunatatiri sunt evidente si la elementele de protectie, de curatire, de semnalizare si de control ale sistemului de franare, precum si a elementelor de reglare a fortei de franare, functie de sarcina.
- generalizarea suspensiei cu elemente elastice pneumatice cu amortizoare la autobuzele urbane si cele care functioneaza pe drumuri denivelate.
- extinderea dotarii autobuzelor cu echipamente electrice moderne: alternator, regulator tranzistorizat, traductoare electrice pentru masurarea diferitelor marimi.

Punctualitate inainte de toate

Eu cred ca punctualitatea nu este o insusire cu care ne nastem ci o invatam pe parcursul vietii din educatia primita acasa, la scoala si din relatiile interumane. Ma consider o persoana relativ punctuala si intotdeauna imi dau interesul si depun eforturi ca sa fiu punctual la orice intalnire sau in realizarea oricarei insarcinare fie ca este de serviciu sau in alte situatii. Nu stiu pentru altii cum a fost insa la mine punctualitatea a fost un obicei insusit inca de la gradinita, iar un ajutor mare l-am primit de la bunica, o femeie care ma ducea si ma aducea de la gradinita sau camin. Stiam ca in fiecare dimineata la ora 7.15 ma trezea si ma pregateam de mers la gradinita sau camin pana la ora 7.45 cand ieseam intotdeauna pe usa, iar ceasul de pe perete era martor tacut al ritualului zilnic. Intotdeauna ajungeam la gradinita sau camin la 7.55, desi atunci nu am realizat importanta punctualitatii, totusi am avut de suferit din cauza lipsei de punctualitate a adultilor din preajma mea inca din copilarie. Intotdeauna stiam cand se termina programul la gradinita sau camin, bunica ma astepta si ma ajuta sa ma imbrac, iar in zilele de iarna cand era zapada ma astepta saniuta afara. 

Nu de putine ori cand se oferea sa vina tatal dupa mine, lasa de dorit la capitolul punctualitate, au fost cazuri cand din varii motive a uitat de mine si aparea tarziu sau venea altcineva dupa mine. Era de-a dreptul infricosator sentimentul de parasire care te cuprindea cand vedeai ca toti colegii erau asteptati de cineva si doar dupa tine nu mai venea nimeni. Mai ales in zilele de iarna cand se intuneca destul de repede, sentimentul de parasire si frica cresteau cu cat timpul trecea si vedeam cum personalul pleca, rand pe rand, ramanand doar cu educatoarea sau o femeie de la cantina, asteptand sa fiu recuperat de catre parinti.

In scoala generala si in liceu am invatat ca orice intarziere la orele de curs erau taxate cu absente in catalog care erau mai dificil de motivat, neavand niciodata un motiv credibil pentru intarzieri, toate se produceau din vina mea. Am invatat ca este imperios necesar ca sa te organizezi si sa-mi aloc timp suficient pentru diferite activitati, pentru a nu intarzia sau a limita pe cat posibil neplacerile si consecintele unei intarzieri. Intotdeauna daca mergeam singur, chiar si la scoala, fara sa ma complic cu compania altor colegi ajungeam la timp si eram punctual, insa cand eram insotit si de alti colegi probabilitatea de a intarzia crestea destul de mult.

The Hunger
O alta situatie care mi-a demostrat ca lipsa de punctualitate are efecte asupra confortului personal era cand mergeam la cinema la film, mai ales in timpul comunismului era o adevarata aventura sa prinzi un loc bun la cinema, apoi daca intarziai si filmul era inceput era imposibil sa mai ajungi la locul platit si erai nevoit sa vizionezi filmul din picioare de pe scari. Ce poate sa fie mai dezarmant cand te pregatesti sa mergi undeva si sa pierzi mijlocul de transport din cauza unui intarziat din grup, sa vezi cum pleaca autocarul sau trenul iar persoana intarziata nu mai apare dar si cand apare nici macar o scuza nu ii este acceptata, tensiunea fiind crescuta la maxim, astfel incat o singura scanteie ar declansa un conflict spontan cu persoana intarziata.

Desi sunt incetatenite si uzuale “sfertul academic” sau “lumea buna vine la urma”, de cele mai multe ori nu se aplica in cazul tuturor, iar in cazul meu cand intarziam din varii motive am avut doar neplaceri, nefacand parte din “lumea buna”. Asadar mi-am facut un obicei de a-mi organiza in asa fel timpul incat punctualitatea sa nu sufere deloc, mai bine sa ajung cu 5 minute mai devreme decat sa am intarziere 1 minut. Nu de putine ori punctualitatea la un examen sau interviu este obligatorie riscand cu o intarziere sa pici examenul sau sa pierzi oportunitatea de angajare, ca sa nu mai vorbim de cazurile in care faci programari sau rezervari care poti sa le pierzi si pe acelea in cazul unei intarzieri.

De ce merita sa fii punctual? Este o intrebare care cu siguranta genereaza o suma de raspunsuri care toate sunt adevarate. Punctualitatea este de fapt normalitatea care ar trebui sa ne calauzeasca in viata, o normalitate pentru care ar trebui sa depunem un minim de efort pentru a o indeplini. Daca in trecut “Punctualitatea era politetea regilor”, astazi putem spune mai inseamna o comportare civilizata, buna crestere si cuviinta, bun simt, educatie si cei 7 ani de acasa care mai nou, sunt 6 ori chiar mai putini sau lipsesc cu desavarsire. In Ardeal este o vorba, care surprinde exact punctualitatea si anume “fagaduiala data e datorie curata”, astfel o data ce am facut o promisiune avem datoria de a o indeplini in timp util si sa respectam termenul prevazut de comun acord. Punctualitatea tine si de respectul fata de ceilalti si cum nu poti pretinde respect fara ca sa respecti la randul tau, o modalitate de a respecta este insusi punctualitatea.

Sunt sigur ca punctualitatea este un subiect sensibil si se poate dezbate pe marginea lui, gasind totdeauna multe argumente atat pro dar si contra anumitor situatii. Recomand TheHunger.ro pentru ca vine in sprijinul oamenilor care stiu ce inseamna sa fii mai bun in fiecare zi si care vor sa vada lucrurile un pic mai in profunzime decat altii. Printr-un newsletter bilunar, condensat, ancorat in realitate si fara prea mult motivational si retete minune americane. Un mix de psihologie aplicata si sfaturi practice, iar abonarea este gratuita. Daca vrei si tu sa primesti acces la articole si resurse de genul celui despre care am scris eu astazi, inca te mai poti abona gratuit la TheHunger.ro..


Fixarea marfurilor pe palete

Reusita unui transport paletizat depinde in mare masura de modul in care marfurile sunt fixate pe palete astfel incat acestea sa nu alunece sau sa se darame in timpul manipularilor sau a transportului. Daca in cazul boxpaletelor sau paletelor cu cadre de lemn problemele de fixare nu implica o tehnica deosebita, in schimb in cazul paletelor plane sunt necesare precautii speciale. In acest fel au luat nastere o mare varietate de procedee tehnice, in functie de marfa transportata si de modul ei de prezentare la transport.

Dimensional, ambalajele care se executa in prezent sunt modulate in raport cu dimensiunile paletelor. In mod normal dupa masina de ambalat automata se monteaza o masina automata de paletizat care aranjeaza marfa „tesut” pe paleta.

Daca ambalajele au o rugozitate suficienta nu se mai fac consolidari suplimentare daca exista insa pericolul deplasarii marfii de pe palete, atunci se apeleaza la unul din urmatoarele procedee:
- lipire superficiala cu ajutorul unui adeziv care impiedica alunecarea dar nu opune rezistenta la desprindere.
- sertizarea cu ajutorul unor benzi metalice nerecuperabile sau prin benzi din fibre sintetice recuperabile.
- fixarea prin folie de polietilena mulata la cuptor etc.

Alegerea uneia sau alteia dintre metodele de fixare depinde de foarte multi factori, astfel incat nu poate fi elaborata in acest domeniu o formula generala valabila, fiecare caz trebuie studiat aparte.

Cauzele care inlatura caracterul ilicit al faptei pagubitoare

Enumerarea din dreptul comun cuprinde situatii variate si anume: legitima aparare, starea de necesitate, indeplinirea unei activitati impuse ori permise de lege sau desfasurate in virtutea ordinului superiorului, exercitarea unui drept subiectiv, consimtamantul victimei.

Starea de necesitate degreveaza pe debitor (caraus) de consecintele caracterului ilicit al faptei pagubitoare, daca aceasta a fost savarsita, asa cum precizeaza art. 45 alin. 2 Cod penal, in scopul de a salva de la un pericol iminent si de neinlaturat vieti omenesti sau bunuri importante.

Trecand de la solutia de principiu mentionata la cazuri concrete, este de retinut ca reglementari specifice ale starii de necesitate intalnim cu precadere in transporturile maritime. Astfel, cu titlu de exemplu, poate fi citat art. 655 Cod comercial, care autorizeaza, printre altele, in cazul riscului de naufragiu, aruncarea de lucruri in mare „pentru binele si pentru scaparea comuna a vasului si a povarei” (a incarcaturii). Caracterul ilicit al faptei pagubitoare dispare, atat cu titlu general, cat si in cazul evocat, cat si al starii de necesitate.

Subzista totusi, in anumite limite si conditii, obligatia civila de despagubire a persoanelor lezate. Cu alte cuvinte, starea de nesitate, desi exclude caracaterul ilicit al faptei pagubitoare, nu exonereaza totusi integral pe caraus de a contribui la repararea prejudiciului.

Ordinul legii poate sa ocazioneze intreruperea unui transport aflat in curs de desfasurare, pentru motive impuse de dispozitia in temeiul careia este luata masura restrictiva. Asemenea situatii se ivesc, de pilda, in traficul fluvial din Romania, daca autoritatile dispun „iernaticul fortat” pe Dunare circulatia navelor fiind uneori oprita timp de mai multe zile din cauza inghetarii apelor. Consecinte similare produce rechizitionarea unor mijloace de transport. Poate fi mentionat, cu efecte asemanatoare, embargoul, precum si cel instituit de Natiunile Unite in raporturile cu fosta Iugoslavie, pe duarata razboiului din Bosnia Hertegovina.

In toate cazurile de acest fel „fapta cauzatoare de daune, savarsita in temeiul unui ordin sau al unei permisiuni a legii, este dezbracata de caracterul ei ilicit, prin efectul acestei cauze justificative”, desigur „numai daca cerintele legii au fost indeplinite”.

Consimtamantul creditorului, care se materializeaza de regula intre o clauza de neraspundere sau cel putin de restrangere a raspunderii, consta in declaratia acestuia, anterioara producerii daunei, ca intelege sa renunte, integral sau numai in parte, la despagubiri corelative. Spre deosebire de materia delictuala, in cadrul careia admisibilitatea unor asemenea conventii suscita rezerve, formand obiect de controversa, in raporturile contractuale se manifesta mai multa libertate, desigur in limitele legii, sub influenta principiului traditional volenti non fit injuria (celui ce este de acord nu i se face o nedreptate).

Hai la Start Me Up scoala de vara pentru tineri antreprenori

Esti tanar si ai idei de afaceri? Vrei sa devii antreprenor si sa ai un start perfect in afaceri? Pentru a primi raspunsuri la intrebari inscrie-te la Start Me Up, scoala de antreprenoriat pentru tinerii care doresc sa porneasca la drum pe cont propriu.

Recomand tuturor tinerilor care doresc sa devina antreprenori Start Me Up pentru ca odata identificata oportunitatea de afaceri este necesar ca ea sa fie evaluata in mod corespunzator. Nevoia evaluarii oportunitatilor se impune din doua motive. Primul motiv cuprinde evaluarea corecta si obiectiva a oportunitatilor reduce probabilitatea ca decizia de a intra in afaceri sa se reduca doar la intuitie. Deseori, intreprinzatorii de succes au o intuitie deosebita in evaluarea sanselor de reusita in afaceri, insa intuitia nu este o caracteristica universala proprie tuturor intreprinzatorilor. Uneori intreprinzatorii pot avea o viziune fixista asupra potentialului produselor oferite, ei vazand doar obiectivul urmarit, nu si piedicile, dificultatile in realizarea acestuia. 

Start Me Up!
Al doilea motiv cuprinde posibilitatea de a oferi eventualilor investitori a unei evaluari bine documentate a afacerii. Investitorii sunt foarte atenti si rigurosi cand investesc in afaceri si nu vor lua in considerare afacerile care nu au pregatita documentatia necesara care sa evalueze afacerea. Investitorii aleg doar cateva afaceri potentiale in care doresc sa investeasca. Evaluand oportunitatea, intreprinzatorul trebuie sa argumenteze si sa confirme asteptarile favorabile ale investitorilor si sa infirme indoielile cu privire la reusita afacerii. 

In plus recomand sa aplici pentru Start Me Up, pentru ca in primul rand ai acces la o echipa de profesionisti in antreprenoriat care-ti vor sta la dispozitie si iti vor impartasi din cunostintele lor. Vei fi parte activa la un brainstorming pentru a descoperi cele mai fiabile idei de afaceri. Vei fi ajutat sa-ti definesti piata si sa elaborezi cea mai buna strategie de marketing si publicitate pentru afacerea ta viitoare. Vei fi ajutat sa descoperi surse alternative de finantare pentru afacerea ta proprie si nu in ultimul rand vei invata cum sa-ti faci un protofoliu sau sa-ti vinzi ideile cel mai profitabil.

In perioada 21-27 iulie la Predeal are loc Akcees Start Me Up, o scoala de vara pentru tineri antreprenori, care o recomand cu caldura ca fiind locul perfect unde inveti sa pui pe picioare o afacere.


Avantajele transporturilor paletizate

Dupa cum am mai aratat in alt articol, in interiorul uzinelor, paletizarea aduce economii importante prin reducerea costului manipularii. In plus stivuirea paletelor permite sa se limiteze suprafata de inmagazinare, care in general are un pret ridicat calculat pe metru patrat.

Paletizarea mai are insa si alte efecte favorabile. Astfel devine posibila o simplificare a operatiilor de predare-primire a marfurilor prin numararea incarcaturilor paletizate in locul numararii pieselor izolate.

Pentru anumite marfuri fragile se reduce riscul avariilor si distrugerilor inlocuind manipularile manuale, bucata cu bucata prin manipularea mecanizata a intregii palete.

Utilizarea transportului paletizat prezinta un interes deosebit si prin aceea ca paletele sunt preparate pentru expediere chiar in procesul de fabricatie, iar marfurile pot ramane grupate pe palete de-a lungul intregului proces de transport pana la punctul de distributie sau de consum.

In prezent sistemul productie - depozitare - transport - consum este studiat in ansamblul sau ca un sistem unic de transport. Paletizarea intereseaza in mod direct pe transportatorii insasi. Efectele pozitive ale paletizarii se reflecta in:
- reducerea operatiilor de incarcare - descarcare in transporturile auto pe distante scurte.
- reducerea duratei de incarcare - descarcare a vagoanelor de cale ferata la linii industriale sau publice.
- reducerea operatiilor de introducere - scoatere a marfurilor in transcontainere.

De asemenea paletizarea ofera un ajutor indispensabil in traficul de colete usurand operatiile de primire, predare si triere. Datorita acestor efecte, administratiile de cai ferate favorizeaza utilizarea paletizarii de catre beneficiarii de transport prin urmatoarele trei metode principale:
- pun la dispozitia beneficiarilor in schimbul unei taxe acceptabile, palete si boxpalete proprietatea cailor ferate.
- permit schimbul de palete cu acei beneficiari care sunt dotati cu palete si boxpalete agreate.
- acorda tarife preferentiale marfurilor paletizate.

Palete si boxpalete scurt istoric

Paletizarea a aparut initial ca un procedeu destinat usurarii deplasarii semifabricatelor in interiorul uzinelor.

Primele eforturi de rationalizare a manipularilor in uzine s-au indreptat catre benzi rulante si monoraiuri. In urma cu circa 65 de ani, atunci cand aceste dispozitive erau deja introduse pe scara larga, s-a constatat ca deplasarea semifabricatelor intre masinile unelte si dispozitivele fixe de transport cere inca prea mult timp si este costisitoare. Au fost imaginate in consecinta, pentru aceste manipulari platouri pentru incarcarea loturilor de produse. Aceste platouri erau deplasate cu ajutorul electrostivuitoarelor cu inaltime mica de ridicare.

Europalete
Astfel o reducere importanta a cheltuielilor de productie a fost obtinuta prin substituirea manipularilor succesive de piese mici cu manipularea unei singure incarcaturi. Aceasta metoda de grupare a fost aplicata dupa aceea in operatiile de depozitare. Cu scopul de a utiliza mai bine spatiul pe verticala a depozitelor s-a trecut la suprapunerea platourilor incarcate. In acest stadiu au aparut platforme de inaltime redusa, cu doua fete legate intre ele prin antretoaze, aceste tipuri de platouri au luat denumirea de palete.

Totodata pentru deplasarea acestor unitati de manipulare si pentru depozitarea lor pe verticala s-a trecut la utilizarea electrostivuitoarelor al caror catarg permite ridicarea paletelor la o inaltime de mai multi metri. Pentru usurarea manipularilor si depozitarii anumitor marfuri, paletele au fost prevazute cu pereti verticali, luand numele de boxpaleti.

Boxpalete
In fine in ultimul stadiu, paletele au iesit din transportul intern uzinal in transportul intre intreprinderi. In acest fel paletizarea uneste strans intr-un proces de transport fara ruperi de incarcatura transportul intern uzinal, depozitarea si transportul intre intreprinderi si depozite.

Collico cel mai mic mijloc de grupare si transport marfa

Cel mai mic mijloc de grupaj care incearca sa se impuna in ultimii ani este collico-ul, un fel de sipet metalic, din tabla de aluminiu sau otel, confectionat prin ambutisari sau nituiri, avand posibilitati de inchidere si sigilare, permitand depozitarea prin stivuire si plierea in cazul returnarii in gol.

Collico
Exista o gama dimensionala de collico-uri modulata, cu paleta plana, intrucat acest mijloc de grupaj nu are locasuri proprii pentru prinderea sa de catre mijlocul mecanizat de manipulare.

Beneficiarii pot inchiria aceste mijloace de grupaj de la organele de coletarie din localitatea de expediere fie pentru perioade de timp mai lungi, ingrijindu-se in acest caz de returnarea collico-urilor, fie numai pentru o singura cursa in care caz urmarirea collico-ului se face de organele de coletarie ale localitatii de destinatie.

Procedeul prezinta un oarecare interes in actiunea de concentrare a traficului de coletarie, el vine de asemenea in sprijinul beneficiarilor rezolvand astfel operativ unele probleme de ambalare.

Raspunderea delictuala si contractuala a transportatorului

In transportul de marfuri sau persoane, carausul isi poate angaja raspunderea fata de celalalt contractant, cat si fata de terte persoane. 

Faptele carausului care au ca rezultat prejudicierea unor terti, in afara contractului de transport, tin de domeniul raspunderii delictuale. 

In aceasta sfera intra o gama larga de accidente precum: coliziunea cu un mijloc de transport apartinand altui proprietar, avarierea infrastructurii unui post ori a unui canal navigabil, esuarea unei nave maritime sau fluviale, uciderea unui pieton de catre un autocar, prabusirea unui avion pe un imobil locuit.

Fapta carausului care, incalcandu-si obligatiile cuvenite, aduce prejudicii contractului, fie calator, fie expeditor sau destinatar al marfii, angajeaza raspunderea contractuala, ca temei al repararii pagubei cauzate.

Faptele care, in activitatea profesionala desfasurata de caraus, au ca rezultat prejudicierea unor terti, in afara contractului de transport, tin de domeniul raspunderii delictuale. In aceasta sfera se inscrie o gama larga de accidente, precum de exemplu coliziunea pe parcurs cu un mijloc de trasport apartinand altui proprietar, avarierea infrastructurii unui port ori unui canal navigabil, esuarea unei nave maritime sau fluviale, uciderea unui pieton de catre un autocar aflat in cursa, prabusirea unui avion peste un imobil locuit. Raporturile dintre autorul delictului civil si persoana prejudiciata cad sub incidenta art. 998 si urm. Cod civil. 

In orice caz, calitatea autorului delictului civil de a fi caraus profesionist, asadar comerciant, confera actiunii extracontractuale - daca fapta este savarsita in cadrul executarii profesiei - caracter comercial. Prezumtia de comercialitate, fondata de art. 4 Cod comercial, opereaza in asemenea situatii, asa cum s-a opinat in literatura de specialitate.

In sfera raspunderii mentionate nu se include insa neexecutarea de catre caraus a unor obligatii la care s-a angajat prin alte contracte, distincte de cel de transport, chiar daca prezinta conexiuni cu acesta. Astfel inchirierea de catre caraus, la cererea expeditorului (locatar) a unor prelate impermeabile pentru ocrotirea marfii ce se transporta in vrac cu vagoane descoperite, cu remorci auto-platforma sau barje deschise se analizeaza ca un contract de sine statator. Este o locatie de bunuri. Ca atare, daca prelata, nefiind de buna calitate, a lasat sa patrunda apa de ploaie, ceea ce a provocat degradarea incarcaturii, conditiile si efectele raspunderii se rezolva independent de transportul propriu-zis, care, din punctul de vedere al stramutarii, a fost dus la indeplinire fara nicio deficienta, deci fara ca raspunderea carausului, in aceasta calitate, sa poata fi in vreun fel angajata. Trebuie prin urmare delimitata strict activitatea propriu-zisa de deplasare a unor persoane ori de transport al marfurilor, in cadrul multiplelor raspunderi distincte ce pot reveni carausului, separand-o de diferite alte contracte adiacente, pe care le incheie cu clientela.

In cadrul contractual astfel configurat pe baza unor criterii restrictive, unele referiri la raspunderea delictuala nu pot fi totusi eliminate. Interferentele, inevitabile, se explica in temeiul consideratiunii ca raspunderea delictuala formeaza dreptul comun in materie, pe cand raspunderea contractuala detine pozitia unui regim juridic special. 

Reglementarile care au ca obiect raspunderea delictuala pot, in mod firesc, sa influenteze, ca izvor direct, in lipsa de prevederi specifice, raspunderea contractuala, iclusiv raspunderea carausului. In sensul aratat s-a scris ca „in masura in care in privinta raspunderii civile contractuale nu exista dispozitii speciale, se vor aplica regulile din materia raspunderii delictuale”
melimeloparis.ro