Cumpara ANVELOPE VARA cu Pret Mic de pe Vadrexim.ro !

Diagnosticarea partiala a mecanismului biela-manivela si de distributie a gazelor

Intretinerea mecanismului biela-manivela se face prin operatii de control si verificare functionala, ca:

Verificarea pornirii usoare a motorului.

Verificarea functionarii corecte la diverse turatii, fara a prezenta batai. Cele suspecte se depisteaza fie auditiv, fie cu ajutorul stetoscopului astfel:
- bataile in partea superioara a blocului motor denota uzarea pistoanelor si camasilor de cilindri, care conduc la scaderea compresiei si la consum exagerat de ulei.
- batai ascutite infundate in zona superioara a blocului motor, la pornirea motorului, care se atenueaza dupa ce motorul se incalzeste, indica uzarea segmentilor.
- bataile in zona de mijloc a blocului motor indica uzarea hoiturilor de piston si bucselor de biela, acestea se manifesta ca un sunet metalic ascutit la accelerari si decelerari bruste sau la mersul in gol, la relanti dispare bataia, daca se intrerupe aprinderea la cilindrul in cauza, dar nu dispar bataile de piston, daca exista.
- bataile (accentuate la rece, dar atenuate la cald) in zona inferioara a motorului presupun uzarea lagarelor, se observa prin scaderea presiunii uleiului de ungere. Totodata, se pot depista torsionari si incovoieri ale bielei prin zgomote in partea inferioara, dar si in partea superioara a motorului. Consecintele acestor defecte: ovalizarea neuniforma a cilindrilor pe lungimea lor (conicitate), uzarea segmentilor pe muchii si deci si a pistoanelor, uzarea rapida si neuniforma a fusurilor manetoane de la arborele cotit, micsorarea presiunii de ulei.

Controlul fumului de evacuare, zilnic, vizual sau cu aparataj (fumetru pentru motoare Diesel): fumul albastru indica consum de ulei, cel negru - consum exagerat de combustibil, iar cel albicios - avans prea mare sau prea mic la aprindere, respectiv la injectie pentru motoarele Diesel. Verificarea cu aparatura se face la 50.000 km.

Controlul presiunii in cilindri, la 50.000 km, se face cu ajutorul compresometrului sau compresografului.

Compresometrul este un manometru special, racordat la un furtun prevazut la capat cu un con de cauciuc si o supapa pentru a se putea adapta in locul bujiei sau injectorului.

Cornpresograful este un aparat, avand forma unui pistol, prevazut cu un racord cu con de cauciuc (ce se monteaza la cilindrul respectiv) si un sistem de parghii care antreneaza un ac ce inregistreaza variatia presiunii pe o diagrama special. 

Operatia de control a compresiei consta in: 
- incalzirea motorului.
- oprirea motorului si demontarea bujiilor (respectiv injectoarelor).
- racordarea conului de cauciuc al aparatului in orificiul cilindrului numarul unu al motorului.
- actionarea motorului cu demarorul, pana la deplasarea maxima a acului indicator (clapeta de acceleratie deschisa).
- descarcarea compresometrului, apasand supapa.
- racordarea la cilindrii urmatori, continuand operatia asemanator (la compresograf se deplaseaza diagrama in alta pozitie pentru inregistrarea curbelor caracteristice compresiei cilindrilor respectivi).

Interpretarea rezultatelor: la motoarele cu aprindere prin scanteie, compresia este buna la 10-12 bar, admisibila la 8-10 bar, iar sub 8 bar se impune repararea grupului cilindru-piston-segmenti.

La motoarele cu aprindere prin compresie, presiunea trebuie sa fie peste 27 bar, considerata ca buna, admisibila la 23-27 bar, iar sub 23 bar necesita repararea mecanismului motor.

Determinarea starii tehnice a grupului cilindru-piston-segmenti fara demontarea motorului. Aceasta, prin metodele:
- masurarea cantitatii de gaze arse scapate in carterul inferior (baia de ulei) cu un contor de gaze special adaptat la depasirea unei anumite cantitati, se indica repararea grupului.
- utilizarea indicatorului de stare tehnica, care masoara procentual scaparile de aer comprimat introdus in cilindru la presiunea de 45•104 N/m2 (4,5 bar) dand astfel indicatii asupra gradului de uzare datorita neetanseitatii grupului cilindru-piston-segmenti, supapelor sau garniturilor de chiulasa. Masurarea se face la sfarsitul cursei de compresie in doua puncte: in PMI si la 30 mm de la suprafata blocului.

Aprecierile sunt astfel concretizate: la pierderi de pana la 15% se recomanda reparatia curenta, cu inlocuirea segmentilor, garniturii de chiulasa si slefuirea suprafetelor fixarilor. Iar la peste 15% pentru autoturisme si peste 20% la autocamioane, se executa reparatia capitala, prin alezarea cilindrilor.

De asemenea, se pot face aprecieri de stare buna sau satisfacatoare a motorului. Urmarirea depresiunii din colectorul de admisie, motorul functionand la o turatie ceva mai mare de relanti, cu ajutorul unui vacuumetru, un comutator de intrerupere a aprinderii partiale si un turometru. Se determina astfel neetanseitatile in colectorul de admisie, supape, bujii, garnitura de chiulasa.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Opinia ta conteaza !

melimeloparis.ro